Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM |
Birinci düzey |
GK 008 |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HATİCE ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste kuramsal bilgilerin edinilmesi kısmında öğretim elemanı sunu yapacak, kimi zaman da öğretme-öğrenme sürecinde işbirlikli öğrenme teknikleri, soru-yanıt gibi yöntemler kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, insan ilişkileri ve iletişim hakkındaki temel kavramları ve psikolojik danışma sürecinin temel yapısından birisi olan "empati" kavramını bütün dönem boyunca ele almaktır. Buna ek olarak olumlu ve olumsuz iletişim yöntemleri, çatışma çözme stratejileri gibi modellerin öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında, iletişim sürecine ilişkin temel kavramlar, iletişim becerileri, kişiler arası ilişkilerin başlangıcı ve gelişimi, iletişimde dinleme, empati, kendini açma, sözsüz iletişim, çatışma çözme, duygusal zeka ve temel psikolojik danışma becerileri konuları anlatılmaktadır.
|
1- |
Dersin Tanıtımı
|
2- |
İletişime Giriş: Temel Kavramlar
|
3- |
Kişilerarası İletişim Modelleri
|
4- |
Etkili İletişim
|
5- |
Etkili İletişim Becerileri
|
6- |
Gelişim Dönemlerine Göre İletişim
|
7- |
Ara Sınav Başlangıcı
|
8- |
Ara Sınav Sonu
|
9- |
Olumsuz İletişim
|
10- |
Aile İçi İletişim
|
11- |
İletişimde Çatışma Çözme
|
12- |
Sözsüz İletişim
|
13- |
Sözsüz İletişim
|
14- |
Resmi Ortamlarda İletişim
|
15- |
Final Sınavı Başlangıcı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişime ilişkin temel kavramları açıklar.
|
2- |
Kişiler arası iletişime ilişkin modelleri ifade eder.
|
3- |
Etkili iletişimin temel bileşenlerini açıklar.
|
4- |
Olumsuz iletişimin temel bileşenlerini açıklar.
|
5- |
Aile içi iletişimde dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Sözsüz iletişimin önemini kavrar.
|
7- |
Çatışma çözme modelleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
8- |
Resmi ortamlarda nasıl iletişim kurulması gerektiğine ilişkin bilgi sahibi olur.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
60
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Cüceloğlu, D. (2000). İnsan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Kaya, A. (Ed.). (2013). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
Matsumoto, D., Frank, M. G., & Hwang, H. S. (Eds.). (2020). Sözsüz iletişim: Bilim ve uygulamaları (Çeviri Editörü; Meliha TUZGÖL DOST, Ahmet METİN). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Tagay, Ö., Çalışandemir, F., Ünüvar, P., & Deniz, İ. (2018). İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara: Vizetek yayınları.
Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden terapötik iletişim: kişiler arası ilişkiler:(bizim toplumumuzdan örnekler). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Voltan-Acar, N. (2018). İnsan ilişkileri iletişim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|