Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM |
Birinci düzey |
GK 008 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HATİCE ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste kuramsal bilgilerin edinilmesi kısmında öğretim elemanı sunu yapacak, kimi zaman da öğretme-öğrenme sürecinde işbirlikli öğrenme teknikleri, soru-yanıt gibi yöntemler kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, insan ilişkileri ve iletişim hakkındaki temel kavramları ve psikolojik danışma sürecinin temel yapısından birisi olan "empati" kavramını bütün dönem boyunca ele almaktır. Buna ek olarak olumlu ve olumsuz iletişim yöntemleri, çatışma çözme stratejileri gibi modellerin öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında, iletişim sürecine ilişkin temel kavramlar, iletişim becerileri, kişiler arası ilişkilerin başlangıcı ve gelişimi, iletişimde dinleme, empati, kendini açma, sözsüz iletişim, çatışma çözme, duygusal zeka ve temel psikolojik danışma becerileri konuları anlatılmaktadır.
|
1- |
Dersin Tanıtımı
|
2- |
İletişime Giriş: Temel Kavramlar
|
3- |
Kişilerarası İletişim Modelleri
|
4- |
Etkili İletişim
|
5- |
Etkili İletişim Becerileri
|
6- |
Gelişim Dönemlerine Göre İletişim
|
7- |
Ara Sınav Başlangıcı
|
8- |
Ara Sınav Sonu
|
9- |
Olumsuz İletişim
|
10- |
Aile İçi İletişim
|
11- |
İletişimde Çatışma Çözme
|
12- |
Sözsüz İletişim
|
13- |
Sözsüz İletişim
|
14- |
Resmi Ortamlarda İletişim
|
15- |
Final Sınavı Başlangıcı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişime ilişkin temel kavramları açıklar.
|
2- |
Kişiler arası iletişime ilişkin modelleri ifade eder.
|
3- |
Etkili iletişimin temel bileşenlerini açıklar.
|
4- |
Olumsuz iletişimin temel bileşenlerini açıklar.
|
5- |
Aile içi iletişimde dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Sözsüz iletişimin önemini kavrar.
|
7- |
Çatışma çözme modelleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
8- |
Resmi ortamlarda nasıl iletişim kurulması gerektiğine ilişkin bilgi sahibi olur.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
60
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Cüceloğlu, D. (2000). İnsan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Kaya, A. (Ed.). (2013). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
Matsumoto, D., Frank, M. G., & Hwang, H. S. (Eds.). (2020). Sözsüz iletişim: Bilim ve uygulamaları (Çeviri Editörü; Meliha TUZGÖL DOST, Ahmet METİN). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Tagay, Ö., Çalışandemir, F., Ünüvar, P., & Deniz, İ. (2018). İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara: Vizetek yayınları.
Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden terapötik iletişim: kişiler arası ilişkiler:(bizim toplumumuzdan örnekler). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Voltan-Acar, N. (2018). İnsan ilişkileri iletişim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|