Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (doktora) > İSLAM TARİHİ FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM TARİHİ FELSEFESİ Üçüncü düzey İTS 622 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Düz anlatım, Seminer
Dersin amacı İslam Tarihine geniş bir perspektifle ele almak becerisi kazandırmaktır.
Dersin tanımı Tarih felsefesi ve İslami-felsefik tartışmaların İslam tarihindeki seyrininin anlatılması.

Dersin içeriği
1- - İslam Tarihi Felsefesi - İslam’ın Tarih Felsefesi
2- Pozitivizm kökenli yorumlar - İdealist yorum
3- Materyalist yorum
4- Medeniyetçi yorum
5- Tarihi gerçeklik -Kur’an’a göre zaman -Hürriyet ve tarihi olaylar
6- Medeniyet Problemi I
7- -Medeniyet Problemi II
8- Devletler ve Medeniyetlerin Çöküşü I
9- Devletler ve Medeniyetlerin Çöküşü II
10- Tarih felsefesi okumaları
11- Tarih felsefesi okumaları
12- Tarih felsefesi okumaları
13- Tarih felsefesi okumaları
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
2- Tarih ilmi ile islami-felsefik tartışmaları değerlendirir.
3- Medeniyet kavramı ve tarih ilmini birbirine göre değerlendirir.
4- İslam düşünürlerinin tarih anlayışlarını kavrar.
5- İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
6- Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
2- Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
3- Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
4- İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
5- Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
6- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
7- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
8- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
9- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
10- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
12- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
13- İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
14- İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
15- İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
16- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
17- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-İbn Haldun, Mukaddime, 2-Sıddıki, Kuran'da Tarih kavramı.
Yardımcı Kaynaklar 1-Ömer Özsoy,Sünnetullah

Ders ile ilgili dosyalar