Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ |
Birinci düzey |
GK 003 |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FATMA BERNA BENLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. FATMA BERNA BENLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, günümüz koşullarının eğitim ve öğretim süreçleri açısından gerekli bilgi, becerileri katkı sağlamak amacıyla bilim tarihinin genel kavramlarını bilen, bilimsel gelişmelerin felsefi düşünce üzerine etkilerini tartışabilen, bu gelişmelerin altında yatan toplumsal, siyasi ve iktisadi etkenleri anlayabilen öğrencilerin yetişmesine yardımcı olur.
|
Dersin tanımı
|
Felsefe, bilim ve bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar. Bilim tarihi ve felsefesinin temel sorunları,Bilim, Felsefe ve Bilimsel yöntem. Bilimlerin ve felsefenin tarihsel gelişimi, Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim, İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe, Mezopotamya’da bilim, Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe, Aydınlanma çağında bilim ve felsefe, Bilimlerin sınıflandırılması, Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri, Bilim ve paradigmalar, Viyana ve Frankfurt düşünce okulları, 20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri.
|
1- |
Felsefe, bilim ve bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar. Bilim tarihi ve felsefesinin temel sorunları.
|
2- |
Bilim, Felsefe ve Bilimsel yöntem. Bilimlerin ve felsefenin tarihsel gelişimi.
|
3- |
Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim.
|
4- |
İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe.
|
5- |
İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe.
|
6- |
Mezopotamya’da bilim.
|
7- |
Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe.
|
8- |
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe.
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe.
|
11- |
Bilimlerin sınıflandırılması.
|
12- |
Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri;
|
13- |
Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri;
|
14- |
Bilim ve paradigmalar.
|
15- |
Viyana ve Frankfurt düşünce okulları.
|
16- |
20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri.
|
17- |
20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri.
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ders sonunda öğrenciler,
Bilim tarihi ve bilim felsefesine ait kavramları bilir ve arasındaki ilişkiyi kavrar
|
2- |
Bilimin gelişimi için gerekli koşulları öğrenir,
|
3- |
Bilimsel yöntemi öğrenir,
|
4- |
Bilimsel devrimlerin arkasındaki felsefeyi tanır,
|
5- |
Günümüz bilim anlayışlarının hangi süreçten geçtiğini görür,
|
6- |
Ülkemizin bugünkü bilimsel gelişmelerinin dünyadaki değerini ve yerini anlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
5- |
İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
|
|
6- |
İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
|
|
8- |
İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
|
|
9- |
İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
|
|
10- |
Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
11- |
Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
|
|
12- |
Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
|
|
16- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
|
|
17- |
Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
18- |
Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
4
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
DeWitt, R. (2018). Worldviews: An introduction to the history and philosophy of science. John Wiley & Sons.
Doğan, N., Çakıroğlu, J, Bilican, K., Çavu, S. (2009). Bilimin Doğası Öğretimi. Pegem Yayıncılık.
Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012.
Akdemir, Abamüslim (2019) “Fuat Sezgin ve Bilim Tarihi Algısı" Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
Bayrakdar, Mehmet (1985) İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Mason, Stephen F. (2001) Bilimler Tarihi, Çev. U. Daybelge, Ankara: Kültür Bakanlığı.
Topdemir, H. Gazi – Unat, Yavuz (2019) Bilim Tarihi ve Felsefesi, Pegem AkademiYayınları.
Patricia Fara, Bilim Dört Bin Yıllık Bir Tarih, İstanbul: Metis, 2012.
Clifford D. Conner, Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010.
Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008.
George Basalla (trns. C. Soydemir), Teknolojinin Evrimi, 13th ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2008).
Sönmez, V. (2020). Bilim Felsefesi. Anı Yayıncılık.
RONAN, A.Colin, 2005. Bilim Tarihi (çev. Ekmeleddin İHSANOĞLU,Feza GÜNERGUN), Ankara, TÜBİTAK Yay.
TOPDEMİR, G.Hüseyin, UNAT, Yavuz, 2009. Bilim Tarihi, Ankara , A Pegem yayınları
ADIVAR, Adnan, 1982 Osmanlı Türklerinde İlim İstanbul, Remzi Kitapevi
TEKELİ, Sevim. 2007; Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayın, Ankara
|
|