Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ |
Birinci düzey |
GK 003 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FATMA BERNA BENLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. FATMA BERNA BENLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, günümüz koşullarının eğitim ve öğretim süreçleri açısından gerekli bilgi, becerileri katkı sağlamak amacıyla bilim tarihinin genel kavramlarını bilen, bilimsel gelişmelerin felsefi düşünce üzerine etkilerini tartışabilen, bu gelişmelerin altında yatan toplumsal, siyasi ve iktisadi etkenleri anlayabilen öğrencilerin yetişmesine yardımcı olur.
|
Dersin tanımı
|
Felsefe, bilim ve bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar. Bilim tarihi ve felsefesinin temel sorunları,Bilim, Felsefe ve Bilimsel yöntem. Bilimlerin ve felsefenin tarihsel gelişimi, Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim, İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe, Mezopotamya’da bilim, Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe, Aydınlanma çağında bilim ve felsefe, Bilimlerin sınıflandırılması, Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri, Bilim ve paradigmalar, Viyana ve Frankfurt düşünce okulları, 20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri.
|
1- |
Felsefe, bilim ve bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar. Bilim tarihi ve felsefesinin temel sorunları.
|
2- |
Bilim, Felsefe ve Bilimsel yöntem. Bilimlerin ve felsefenin tarihsel gelişimi.
|
3- |
Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim.
|
4- |
İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe.
|
5- |
İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe.
|
6- |
Mezopotamya’da bilim.
|
7- |
Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe.
|
8- |
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe.
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe.
|
11- |
Bilimlerin sınıflandırılması.
|
12- |
Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri;
|
13- |
Bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri;
|
14- |
Bilim ve paradigmalar.
|
15- |
Viyana ve Frankfurt düşünce okulları.
|
16- |
20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri.
|
17- |
20. ve 21. yüzyıllarda bilim eleştirileri.
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ders sonunda öğrenciler,
Bilim tarihi ve bilim felsefesine ait kavramları bilir ve arasındaki ilişkiyi kavrar
|
2- |
Bilimin gelişimi için gerekli koşulları öğrenir,
|
3- |
Bilimsel yöntemi öğrenir,
|
4- |
Bilimsel devrimlerin arkasındaki felsefeyi tanır,
|
5- |
Günümüz bilim anlayışlarının hangi süreçten geçtiğini görür,
|
6- |
Ülkemizin bugünkü bilimsel gelişmelerinin dünyadaki değerini ve yerini anlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
|
|
2- |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
3- |
Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
|
|
4- |
Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
5- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
|
|
7- |
Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
|
|
8- |
Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
|
|
9- |
Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
10- |
Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
|
|
11- |
Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
|
|
12- |
Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
13- |
Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
|
|
14- |
Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
15- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
16- |
Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
|
|
17- |
Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
|
|
18- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
19- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
|
|
20- |
Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
4
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
DeWitt, R. (2018). Worldviews: An introduction to the history and philosophy of science. John Wiley & Sons.
Doğan, N., Çakıroğlu, J, Bilican, K., Çavu, S. (2009). Bilimin Doğası Öğretimi. Pegem Yayıncılık.
Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012.
Akdemir, Abamüslim (2019) “Fuat Sezgin ve Bilim Tarihi Algısı" Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
Bayrakdar, Mehmet (1985) İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Mason, Stephen F. (2001) Bilimler Tarihi, Çev. U. Daybelge, Ankara: Kültür Bakanlığı.
Topdemir, H. Gazi – Unat, Yavuz (2019) Bilim Tarihi ve Felsefesi, Pegem AkademiYayınları.
Patricia Fara, Bilim Dört Bin Yıllık Bir Tarih, İstanbul: Metis, 2012.
Clifford D. Conner, Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010.
Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008.
George Basalla (trns. C. Soydemir), Teknolojinin Evrimi, 13th ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2008).
Sönmez, V. (2020). Bilim Felsefesi. Anı Yayıncılık.
RONAN, A.Colin, 2005. Bilim Tarihi (çev. Ekmeleddin İHSANOĞLU,Feza GÜNERGUN), Ankara, TÜBİTAK Yay.
TOPDEMİR, G.Hüseyin, UNAT, Yavuz, 2009. Bilim Tarihi, Ankara , A Pegem yayınları
ADIVAR, Adnan, 1982 Osmanlı Türklerinde İlim İstanbul, Remzi Kitapevi
TEKELİ, Sevim. 2007; Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayın, Ankara
|
|