Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Kimya > KÖMÜR KİMYASI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KÖMÜR KİMYASI II Birinci düzey KİMS356 Seçmeli 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE BENK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR.AYŞE BENK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli yüzyüze doğrudan anlatım
Dersin amacı Kömürlerin kekleşme ve koklaşma özelliklerini belirleyen bazı analizlerin yapılışları ve bu analiz sonuçlarının kullanılışlarının anlaşılması temel amacıdır.
Dersin tanımı Kömürlerin, kömürleşme derecelerini belirleyen kaba (proximate) ve elementel analizlerinin ve kekleşme ve koklaşma özelliklerini belirleyen F.S.I, Akışkanlık, Dilatasyon, Gray-King Assay ve H.G.I analizlerinin nasıl yapıldığı anlatıldıktan sonra, bu analizlerden elde edilen sonuçların, koklaştırma, briketleme ve sıvılaştırma proseslerine etkileri açıklanacaktır. Bu analiz sonuçlarının iyi bir kok ve sağlam bir briket üretimi için optimum olan değerleri belirlenecektir.

Dersin içeriği
1- Kömürlerin kaba ve elementel analizleri
2- Kömürlerin koklaşma ve kekleşme özellikleri
3- Kekleşme testleri, Serbest Kabarma İndisi (FSI)
4- Roga indeksi
5- Koklaşma testleri, Dilatasyon tayini (Ruhr, Auidibert Arnu Dilatometreleri)
6- Gieseler Akışkanlık testi
7- Gray King Assay testi
8- ARA SINAV
9- Sapasnikov plastometresi
10- Hard Grove Indeks (HGI)
11- Kekleşme ve koklaşma özelliklerinin üretilen kokun kalitesine etkisi
12- Kaba ve elementel analiz sonuçlarının briket kalitesine etkisi
13- Optimum koklaşma özelliklerinin belirlenmesi
14- Kaliteli briket üretimi (Sıcak briketleme, soğuk briketleme)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kömürlerin kaba ve elemental analızlerinin öğrenilmesi
2- Koklaşma ve kekleşme özelliklerinin belirlenebilmesi
3- Koklaşma ve kekleşme özelliklerinin incelenebilmesi
4- Optimum koklaşma özelliklerinin belirlenebilmesi
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2- Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3- Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4- Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5- Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7- Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9- Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10- Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11- Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12- Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13- Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14- Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15- Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 2 8
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 2 4
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 2 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Kömürlerin Değerlendirilmesi için Uygun Metod ve Teknolojilerin Seçimi, A.Çoban, Erciyes Üniversitesi Yayınları, No 53, ISBN 975-7598-62-3, Kayseri (1993)
Yardımcı Kaynaklar • ASTM Standartlarına Uygun Olarak, Kok ve Kömürden Numune Alma ve Hazırlama Metodları, A. Çoban , İsdemir (1986) • Çoban, A., Production of a Metallurgical Quality Formed Coke from Turkish Lignite, PhD. Thesis, Leeds, Ingiltere, 1980.

Ders ile ilgili dosyalar