Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARKEOLOJİK KİMYA |
Üçüncü düzey |
KİM 672 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yoktur
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. ERKAN YILMAZ
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders haftada üç saat olmak üzere öğrencilerin de aktif olarak tartışmalara katılımı ile yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin Arkeolojik Kimya ile ilgili bilgilerinin geliştirilmesi ve artırılması.
|
Dersin tanımı
|
Akışa enjeksiyona giriş, tanım, tarihçesi, temel kavramlar, enstrümentasyon, atomik spektroskopi ve akışa enjeksiyon, zenginleştirme yöntemleri, akışa enjeksiyonlu hat üstü zenginleştirme yöntemleri ve uygulaması, hat üstü örnek hazırlama sistemleri, akışa enjeksiyon ve buhar oluşturma sistemleri, akışa enjeksiyon uygulamaları.
|
1- |
Arkeolojik Kimyaya giriş,
|
2- |
Antikitenin toplanması
|
3- |
Eski eserlerin karakterizasyonunda kullanılan kimyasal ve enstrümental Yöntemler
|
4- |
Kaynak çalışmaları.
|
5- |
Arkeolojik malzemeler kimyası ve teknolojileri.
|
6- |
Yapı malzemeleri, seramikler, camlar, sırlar, emaye,
|
7- |
ara sınav
|
8- |
metaller ve paralar, pigmentler, Boyar maddeler ve mürekkepler.,
|
9- |
Arkeolojik malzemelerin bozunması, restorasyonu
|
10- |
Arkeolojik malzemelerin bozunması, restorasyonu (devam)
|
11- |
Arkeolojik malzemelerin korunması.
|
12- |
Arkeolojik bölgelerin jeolojik incelenmesi
|
13- |
Eski zaman iklim ve çevre koşullar.
|
14- |
Eskinin doğruluğunun saptanması.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
ders kapsamında öğrencilere arkeolojinin ne olduğunun ve öneminin öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
2- |
arkeolojik malzemelerin neler olduğunun öğretilmesi hedeflenmektedir
|
3- |
arkeolojik çalışmaların nasıl ve nerelerde yapıldığının öğretilmesi hedeflenmektedir
|
4- |
arkeolojik örneklerde analizlerin nasıl yapıldığının öğretilmesi hedeflenmektedir
|
5- |
tarihi eser analizlerinde tahribatlı ve tahribatsız yöntemlerin öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
6- |
arkeolojik malzemelerin korunma yollarının öğretilmesi hedeflenmektedir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
6
|
42
|
Ödevler
|
9
|
2
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
12
|
3
|
36
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
12
|
4
|
48
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Archaeological Chemistry (3rd ed.) A. Mark Pollard, Carl Heron
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Arkeometri: Uygulamalı Arkeolojik Bilimler Doç. Dr. Emine Tuncel
|
|