Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > FİZİK - II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FİZİK - II Birinci düzey FİZ 118 Zorunlu 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Fen Fakültesi Öğretim Elemanları
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım.
Dersin amacı Mühendislik dalında kariyer hazırlığı yapan öğrencilerimizin daha sonra alacakları dersler için gerekli altyapıyı oluşturacak olan, elektrik ve manyetizma ile ilgili fiziksel kavram, ilke ve yasaları öğretmek; problem çözme, sonuç çıkarma ve yorum yapma becerileri kazandırmak.
Dersin tanımı Fizik''''in ana konularından olan elektrik ve manyetizmaya ilişkin konular işlenir.Elektrik yükü, elektrik alanı ve elektriksel kuvvet kavramları tanıtılır. İletken ve yalıtkanların elektrostatik şartlardaki davranışı incelenir. Akım, direnç, gerilim kavramları tanıtılır ve DA devreleri hakkında temel bilgiler verilir. Manyetizma konusunda ise, manyetik kuvvet, manyetik alan ve kaynakları tanıtılır. Elektromanyetik indüksiyon olayı incelenir.

Dersin içeriği
1- Elektrik yükü ve elektrik alanı
2- Gauss Kanunu
3- Elektrik potansiyeli
4- Sığa ve dielektrikler
5- Akım, direnç ve elektromotor kuvvet
6- Doğru akım devreleri
7- Doğru akım devre analizleri
8- Mıknatıslanma ve Manyetik Alan
9- Akım Halkası Üzerindeki Kuvvet ve Tork
10- Manyetik Alan Kaynakları
11- Ampere Yasası ve Uygulamaları
12- Elektromanyetik İndüksiyon
13- Yerdeğiştirme Akımı ve Maxwell Denklemleri
14- Etkilenme ve Etkileç
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yük dağılımlarının oluşturduğu elektrik alanı hesaplamalarını yapar.
2- Gauss yasasını kullanarak elektrik alan ve yük dağılımı ilişkisini açıklar.
3- Kondansatörlerin yapısını ve yük depolama kapasitelerini hesaplar.
4- Birden fazla döngü içeren devreleri analiz eder.
5- Manyetik alan oluşum koşullarını açıklar.
6- Faraday yasasını kullanarak indüklenen elektromotor kuvveti (emk) belirler.
7- Manyetik alanda depolanan enerjiyi hesaplar.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     143
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Üniversite Fiziği Cilt II, H. D. Young ve R. A. Freedman, Çeviri Editörleri: H. Ünlü, A. T. Giz, M. Ö. Hortaçsu, N. Postacıoğlu, S. Aktürk, Pearson Yay. Ltd. Şti., 2011.
Yardımcı Kaynaklar 1) Fiziğin Temelleri II, R. Resnick ve D. Halliday; Ç: C.Yalçın, Arkadaş yayınları, (1996). 2) Temel Fizik II, P.M.Fishbane, S. Gasiorowicz, S. T. Thornton, Arkadaş yayıncılık,(2003). 3) Fen Bilimcileri ve Mühendislik için Fizik, D. C. Giancoli, , Çeviri Editörü: Gülsen Önengüt, Akademi Yayınevi (2009). 4)Fen ve Mühendislik için Fizik II, R. A. Serway, R. J. Beichner; Ç.E:K. Çolakoğlu, Palme Yayıncılık, Ankara (2002)

Ders ile ilgili dosyalar