Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ I |
Üçüncü düzey |
HSH 602 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu derste seminer konuların hazırlığı ve sunumu öğrenciler tarafından yapılır.Konulara ilişkin yerli ve yabancı en az 5 ( ikisi yabancı ) kaynağın okunması ve derse hazır gelinmesi, derse aktif katılma, etkin sunum yapma, verilen ödevlerle ilgili yeterli literatür tarama ve zamanında teslim etmek gerekmektedir. İki hafta seminer hazırlığı için öğrencilere zaman verilir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; Öğrencinin felsefi bakış açısıyla hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerini, model ve teorileri kullanarak halk sağlığı hemşiresinin rollerini gerçekleştirme becerisi kazanmasıdır. .
|
Dersin tanımı
|
Hemşirelik uygulaması için temel kavramlar (sosyal organizasyon, direnç, değişim ve kriz, sosyal destek vb) Hemşirelik uygulamasında temel beceriler (hemşirelik süreci vb) Halk sağlığı hemşireliği: tanımı ve rolleri (yönetici, danışman, savunucu vb) Model ve teorilerin halk sağlığı hemşireliğine uygulanması Hemşirelikte uygulanan sınıflama sistemleri ve halk sağlığı hemşireliği sürecinde uygulanması amaçlanmaktadır.
|
1- |
Halk sağlığı hemşireliğinin dünü, bugünü ve geleceği
|
2- |
Halk sağlığı hemşireliğinin dünü, bugünü ve geleceği
|
3- |
Hemşirelik Uygulaması İçin Temel Kavramlar (Sosyal Organizasyon, Direnç, Değişim ve Kriz, Sosyal Destek Vb)
|
4- |
Hemşirelik Uygulaması İçin Temel Kavramlar (Sosyal Organizasyon, Direnç, Değişim ve Kriz, Sosyal Destek Vb)
|
5- |
Sağlık Politikaları ve Güncel Eleştirisi
|
6- |
Sağlık Politikaları ve Güncel Eleştirisi
|
7- |
ara sınav
|
8- |
Sağlıkta Eşitsizlik, Toplum ve Sınıf
|
9- |
Sağlıkta Eşitsizlik, Toplum ve Sınıf
|
10- |
Sosyal Pazarlama ve Hemşirelik
|
11- |
Hemşirelik Uygulamasında Temel Beceriler (Hemşirelik Süreci vb)
|
12- |
Hemşirelikte Uygulanan Sınıflama Sistemleri ve Halk Sağlığı Hemşireliği Sürecinde Uygulanması
|
13- |
Model ve Teorilerin Halk Sağlığı Hemşireliğine Uygulanması
|
14- |
Halk Sağlığı Hemşirelik Hizmetlerinde İş Analizi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Halk sağlığı hemşireliğinde temel kavramları açıklayabilme
|
2- |
Halk sağlığı hemşiresinin eğitici ve danışman rollerini tartışabilme
|
3- |
Halk sağlığı hemşiresinin yönetici ve toplumu değiştirici rollerini tartışabilme
|
4- |
Hemşirelik Uygulaması İçin Temel Kavramlar (Sosyal Organizasyon, Direnç, Değişim ve Kriz, Sosyal Destek Vb)
|
5- |
Halk sağlığı hemşiresinin savunuculuk rollerini tartışabilme
|
6- |
Model ve teorilerin kavramsal açıklamasını yapabilme
|
7- |
Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerini halk sağlığı hemşireliği sürecinde kullanabilme
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Halk sağlığı hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Halk sağlığı hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
4- |
Halk sağlığı hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
5- |
Halk sağlığı hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
|
|
6- |
Halk sağlığı hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme.
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
2
|
20
|
Ödev
|
2
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖNERİLEN MATERYALLER: 1.Akcan F., Özsoy S.A., Ergül Ş. (2006) “Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Ebe ve Hemşirelerin Danışmanlık Becerilerinin İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:9, Sayı:4, 10-21 2.Ardahan M.(2003) Hemşirelerin Savunuculuk Rolü, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(2),23-27. 3.Argon G, Bayık A Özgür G, Vatan F, (2001) Yükseköğretim Hemşirelik Programlarında Yöneticilerin Liderlik Davranışlarının Tanılanması. I uluslararası V Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi, Kapadokya Course textbook: 1.Akcan F., Özsoy S.A., Ergül Ş. (2006) “Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Ebe ve Hemşirelerin Danışmanlık Becerilerinin İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:9, Sayı:4, 10-21 2.Ardahan M.(2003) Hemşirelerin Savunuculuk Rolü, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(2),23-27. 3.Argon G, Bayık A Özgür G, Vatan F, (2001) Yükseköğretim Hemşirelik Programlarında Yöneticilerin Liderlik Davranışlarının Tanılanması. I uluslararası V 1 / 9 4.Bayık A. (2000). Ülkemizde Hemşire Yetiştiren Kurumlarda Eğiticilerin Nitelik Sorunu ve Eğiticilerde olması gereken özellikler, Toplum ve Hekim; 15:3; 190-198. 5.Bayık A., Özgür G., Özsoy A.S., Erefe İ., Uysal A., Özer M., Ergül Ş., Dülgerler Ş. (2002) “Huzurevinde Yaşayan Yaşlıların Fiziksel Sağlık Sorunları 6.Bayık, A (2000). “Hasta Hakları, Etik ve Hemşirelik”, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi Cilt: 16, Sayı:1 7.Bayık, A (2000). “Hasta Hakları, Etik ve Hemşirelik”,Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi Cilt:16, Sayı:1 8.Burke R. Friedman LH (2010). Essentials of Management and Leadership in Public Health , Jones and Barlett Publishers 9.Clark J. M. (2003). Community Health Nursing. Caring for Populations. 4th ed. 10. E. Hitchcock J. Phylis E. S. Thomas S. A. (2003). Community Health Nursing, Caring in Action, Second Edition, Thomson. 11.Erefe İ. Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı, 1999. 12.Ergül Ş. (2001). Toplumun Halk Sağlığı Hemşirelik Hizmetlerinden Beklentilerinin Belirlenmesi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 13.Ergül Ş. (2005) “Halk Sağlığı Hemşireliğinin Dünü, Bugünü ve Geleceği, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:21, Sayı:1, 157-166. 14.Ergül, Şafak, (2000) "Toplumun Halk Sağlığı Hemşirelik Hizmetlerinden Beklentilerinin Belirlenmesi", Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (E.Ü. Araştırma Fonu 2000/HYO/001 Nolu proje, Proje Yöneticisi: Ayla Bayık), 2000, İzmir. Global Engagement in Creat 15. Ertekin C. Berker N. Tolun A. Ülkü D. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik sorunları, Türkiye Bilimler Akademisi. 16.Freeman R. Heincrich J. (1981). Community health Nursing Practice, 2nd ed. 17.Güler Ç. Akın L. (2006). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yay. 18.Ivanov LL, Blue CL (2008). Public Health Nursing. Leadership Policy&Practice, Jones and Barlett Publishers. 19. Janice E. H.,Schubert E. P.,Thomas A.S.(2003). Community Health Nursing: Caring in Action,Second Edition, 20.Kongre Kitabı (2000), International Public Health Congress “Health 21 in Action” İstanbul, Abstracts. 21.Lemon Projesi, Hemşirelikte eğitim Materyalleri. 22.Nies M. A. McEwen M. Community/Public Health Nursing. Promoting the Health of Publications. Fourth Ed. Saunders. Elseiver. 23.Özcebe H. Ulukol B. Mollahaliloğlu S. Yardım N. Karaman F. (2008). Sağlık Hizmetlerinde Okul Sağlığı Kitabı, Sağlık Bakanlığı. 24.Özer M. (2003) “Hemşirelerin Toplumu Değiştirici Rolü”, Hemşirelik Forumu,6(1), 21- 24. 25.Özsoy S. Ergül Ş. Bayık A. (2001). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Çlaışanlarının Kuruma Bağlılık Durumlarının İncelenmesi, 17 (1-3): 1-16. 26.Özsoy, S, Ergül, Ş, Bayık, A (2001) “Bir Yüksekokul Çalışanlarının Kuruma Bağlılık Durumlarının İncelenmesi”, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi Cilt:17, Sayı:1-3. 27.Reed PR and Shearer CBN (2009) Perspectives on Nursing Theory Lippincott Williams & Wilkins, 5th edition. 28.Saatlı G. (1998). Ohio Eyalet Üniversitesi Modeline Göre Yönetici Hemşirelerin Liderlik davranışlarının belirlenmesi, Yüksek lisans Tezi. 29.Stanhope M. Lancester J. (2000). Community &Public health Nursing, Fifth ed. Mosby. 30.Stanhope M. Lancester J. (2003). Foundations of Community Health Nursing. Community- Orriented Practice.Mosby
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|