Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ENSTRÜMANTAL GIDA ANALİZLERİ |
Birinci düzey |
GM 303 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇAM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunuş Yolu ve Buluş Yolu
|
Dersin amacı
|
1.Gıda analizlerinde kullanılan enstrümental analiz teknik ve metotlarının dayandığı ilkeleri kavrayabilme.
2.Gıda analizlerinde kullanılan cihazları tanıyabilme.
3.Gıda analizlerinde kullanılacak uygun enstrümental tekniği ve metodu seçebilme.
4.Enstrümental gıda analizleri için bağımsız ve grup ile çalışma becerisini kazanma
|
Dersin tanımı
|
Herhangi bir maddenin yapı ve bileşimini aydınlatmak amacıyla maddenin fizikokimyasal özelliklerinden faydalanılarak yapılan analizlere enstrümantal analizler denir.
|
1- |
Tanışma-Dersin Gerekçesi ve Önemi-Dersin Kural ve gerekleri
|
2- |
Temel Kavramlar, Enstrümental Analize ilişkin temel kavramlar ve etimoloji
|
3- |
Analiz Tekniklerinin Sınıflandırılması
|
4- |
Işığın Özellikleri, Işık Madde Etkileşimi, Refraktometri, Polarimetri
|
5- |
Absorpsiyon spektroskopi, Spektrofotometrelerin Bileşenleri
|
6- |
Absorpiyon spektroskopisinin gıda analizlerinde uygulama alanları
|
7- |
Atomik spektroskopi, Alev fotometresi
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Kromatografi Teknikleri ve Sınıflandırma, Kromatografinin temel mekanizması
|
10- |
Gaz kromatografisi, kolon ve dedektör sistemleri, Gaz kromatografisinin gıda analizlerinde kullanılması
|
11- |
Sıvı kromatografisi çeşitleri
|
12- |
Yüksek Basınç Sıvı Kromatografisi teorisi
|
13- |
Yüksek Basınç Sıvı Kromatografisi kolon ve dedektör sistemleri
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gıda analizlerinde kullanılan enstrümental analiz teknik ve metotlarının dayandığı ilkeleri kavrayabilme.
|
2- |
Gıda analizlerinde kullanılan cihazları tanıyabilme.
|
3- |
Gıda analizlerinde kullanılacak uygun enstrümental tekniği ve metodu seçebilme.
|
4- |
Enstrümental gıda analizleri için bağımsız ve grup ile çalışma becerisini kazanma.
|
5- |
Enstrümental gıda analizlerinde metot sorunlarının farkında olma.
|
6- |
Gıda örneği için matriks unsurlarınında farkında olarak uygun ekstraksiyon yöntemi önerebilme
|
7- |
Kromatografik analizlerde kantitatif analiz yapabilme becerisi kazanma
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
3
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hasan Yetim ve Mustafa Çam. (2009). Enstrümental Gıda Analizleri. Erciyes Üniversitesi Yayınları No: 175, Kayseri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yaşar Hışıl. (2008). Enstrümental Gıda Analizleri. Ege Üniversitesi Yayınları, Mühendislik Fakültesi Yayın No: 48, İzmir.
Turgut Gündüz. (1988). İnstrümental Analiz. Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları No: 147, Ankara.
|
|