Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Gida Mühendisliği > ENSTRÜMANTAL GIDA ANALİZLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ENSTRÜMANTAL GIDA ANALİZLERİ Birinci düzey GM 303 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÇAM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA ÇAM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Sunuş Yolu ve Buluş Yolu
Dersin amacı 1.Gıda analizlerinde kullanılan enstrümental analiz teknik ve metotlarının dayandığı ilkeleri kavrayabilme. 2.Gıda analizlerinde kullanılan cihazları tanıyabilme. 3.Gıda analizlerinde kullanılacak uygun enstrümental tekniği ve metodu seçebilme. 4.Enstrümental gıda analizleri için bağımsız ve grup ile çalışma becerisini kazanma
Dersin tanımı Herhangi bir maddenin yapı ve bileşimini aydınlatmak amacıyla maddenin fizikokimyasal özelliklerinden faydalanılarak yapılan analizlere enstrümantal analizler denir.

Dersin içeriği
1- Tanışma-Dersin Gerekçesi ve Önemi-Dersin Kural ve gerekleri
2- Temel Kavramlar, Enstrümental Analize ilişkin temel kavramlar ve etimoloji
3- Analiz Tekniklerinin Sınıflandırılması
4- Işığın Özellikleri, Işık Madde Etkileşimi, Refraktometri, Polarimetri
5- Absorpsiyon spektroskopi, Spektrofotometrelerin Bileşenleri
6- Absorpiyon spektroskopisinin gıda analizlerinde uygulama alanları
7- Atomik spektroskopi, Alev fotometresi
8- Arasınav
9- Kromatografi Teknikleri ve Sınıflandırma, Kromatografinin temel mekanizması
10- Gaz kromatografisi, kolon ve dedektör sistemleri, Gaz kromatografisinin gıda analizlerinde kullanılması
11- Sıvı kromatografisi çeşitleri
12- Yüksek Basınç Sıvı Kromatografisi teorisi
13- Yüksek Basınç Sıvı Kromatografisi kolon ve dedektör sistemleri
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Gıda analizlerinde kullanılan enstrümental analiz teknik ve metotlarının dayandığı ilkeleri kavrayabilme.
2- Gıda analizlerinde kullanılan cihazları tanıyabilme.
3- Gıda analizlerinde kullanılacak uygun enstrümental tekniği ve metodu seçebilme.
4- Enstrümental gıda analizleri için bağımsız ve grup ile çalışma becerisini kazanma.
5- Enstrümental gıda analizlerinde metot sorunlarının farkında olma.
6- Gıda örneği için matriks unsurlarınında farkında olarak uygun ekstraksiyon yöntemi önerebilme
7- Kromatografik analizlerde kantitatif analiz yapabilme becerisi kazanma
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2- Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3- Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4- Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5- Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6- Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8- Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9- Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10- Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11- İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12- Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13- Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 3 6
Toplam iş yükü     116
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Hasan Yetim ve Mustafa Çam. (2009). Enstrümental Gıda Analizleri. Erciyes Üniversitesi Yayınları No: 175, Kayseri.
Yardımcı Kaynaklar Yaşar Hışıl. (2008). Enstrümental Gıda Analizleri. Ege Üniversitesi Yayınları, Mühendislik Fakültesi Yayın No: 48, İzmir. Turgut Gündüz. (1988). İnstrümental Analiz. Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları No: 147, Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar