Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ORGANİK REAKSİYON MEKANİZMASI |
Birinci düzey |
KİMS341 |
Seçmeli |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul olmamasına rağmen, organik kimya derslerini alması tercih edilir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Emin Sarıpınar, Prof. Dr. İlhan Özer İlhan, Prof. Dr. İsmail Yıldırım, Prof. Dr. Zülbiye Önal.
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze Yazı Tahtasında ve projeksiyon ile mekanizmaları gösterim
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı organik kimyadaki yer değiştirme, katılma, ayrılma, radikalik, düzenlenme ve molekül içi reaksiyonlar gibi bazı temel alanlarla ilgili öğrencinin bilgisini arttırmaktır. Bu ders aynı zamanda, organik kimyanın yapı ile reaktivite arasındaki ilişkiyi kurmada nasıl kullanıldığını ve elektron akışının yönünü ifade edebilecek reaksiyon mekanizmalarını yazabilme, geçiş hallerini ve araürünleri tanıma becerisin kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Moleküllerin yapısı ve kimyasal reaktivite, organik kimya temel reaksiyon tiplerinin ve mekanizmaları, yapı – aktivite ilişkisiyle tepkime mekanizmaları, moleküler yapı ve reaktiflik arasındaki ilişkiyi gösterecek şekilde anlatılacaktır.
|
1- |
Reaksiyon mekanizmasına giriş
|
2- |
Yapı, reaktiflik ve mekanizma
|
3- |
Asitlik ve bazlık
|
4- |
Reaktif ara ürünler
|
5- |
Nükleofilik yer değiştirme reaksiyonları
|
6- |
Eliminasyon reaksiyonları
|
7- |
Katılma reaksiyonları
|
8- |
Konjuge çift bağlara katılma reaksiyonları
|
9- |
Karbonil gruplarına katılma, yer değiştirme ve kondenzasyon reaksiyonları
|
10- |
Aromatik Elektrofilik yer değiştirme reaksiyonları
|
11- |
Aromatik nükleofilik yer değiştirme reaksiyonları
|
12- |
Radikal reaksiyonları
|
13- |
Fotokimya
|
14- |
Perisiklik reaksiyonlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organik bileşiklerin özelliklerini ve reaksiyonlarını anlamak, tasarım ve sentez metodlarını kavramak
|
2- |
Organik reaksiyon mekanizmalarını kullanarak organik sentez yapma becerisi
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
1
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
93
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
100
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Behzat Altural, Organik Reaksiyon Mekanizması, ders notları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tüm Üniversite Organik Kimya Kitapları
|
|