Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EPİGENETİK |
İkinci düzey |
VFZ 531 |
Seçmeli |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DUYGU YAMAN GRAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET ULAŞ ÇINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. SELMA BEYZİ
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Epigenetik değişikliklerin oluşum mekanizmasının, biyolojik önemlerinin, hastalık oluşumundaki rollerinin ve epigenetik tedavi kavramının anlaşılması
|
Dersin tanımı
|
Epigenetik değişikliklerin oluşum mekanizmasının, biyolojik önemlerinin, hastalık oluşumundaki rollerinin ve epigenetik tedavi kavramının anlaşılması
|
1- |
Epigenetik tanımı, fenotipe etkileri
|
2- |
Ökaryotlarda gen ifadesinin düzenlenmesi1
|
3- |
Ökaryotlarda gen ifadesinin düzenlenmesi2
|
4- |
Epigenetik mekanizmalar 1 (DNA modifikasyonları- DNA Metilasyonu)
|
5- |
Epigenetik mekanizmalar 1 (Nonkovalent DNA modifikasyonları)
|
6- |
Epigenetik mekanizmalar 2 (Kromatin modifikasyonları-Kovalent modifikasyonlar)
|
7- |
Epigenetik mekanizmalar 2 (Kromatin modifikasyonları- Nonkovalent modifikasyonlar)
|
8- |
Vize
|
9- |
RNA ile indüklenen epigenetik mekanizmalar
|
10- |
Genomik damgalama
|
11- |
X kromozomu inaktivasyonu
|
12- |
Epigenetik hastalıklar 1 (DNA modifikasyonu ile ilgili hastalıklar)
|
13- |
Epigenetik hastalıklar 2 (Kromatin modifikasyonu ile ilgili hastalıklar)
|
14- |
Yaşlanma ve Epigenetik
|
15- |
Kanser ve Epigenetik
|
16- |
Final
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Epigenetik tanımları bilmek
|
2- |
Kromatin yapılanmasında ve Gen ekspresyonunun regülasyonunda rol oynayan epigenetik mekanizmaları (histon modifikasyonları, DNA metilasyonu ve kodlamayan RNA lar gibi) tartışabilmek
|
3- |
Epigenetik çalışmalarda kullanılan yöntemleri ve veritabanlarını tartışabilmek
|
4- |
Psikiyatrik ve nörodejeneratif hastalıklar gibi kompleks hastalıkların gelişiminde epigenetik değişikliklerin rolünü kavramak
|
5- |
Kanser ve Gelişim gelişimi ve ilerleyişinde epigenetik değişikliklerin rolünü kavramak
|
6- |
Kanser ve Gelişim gelişimi ve ilerleyişinde epigenetik değişikliklerin rolünü kavramak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
20
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
2
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Handbook of Epigenetics, The New Molecular and Medical Genetics Tollefsbol T., Elsevier, 2010 2.Moleküler Hücre Biyolojisi 6. Baskı. Lodish H., Berk A., Kaiser M., Scott M.P., Bretscher A., Poegh H., Matsudaira P. Palme Yayınları, 2011. 3.Genetik Kavramlar 8. Baskı. Klug W.S., Cummings M.R., Spencer C.A. Palme Yayıncılık, 2009 4.Gen, Genetik Değişim ve hastalıklar. Prof.Dr. Abdullah Ekmekçi, Gazi Kitabevi, 2006. 5.Rodenhiser D, Mann M. Epigenetics and human disease: translating basic biology into clinical applications. CMAJ. 2006; 174:341-8 6.Bilimsel dergiler ve web siteleri
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Handbook of Epigenetics, The New Molecular and Medical Genetics Tollefsbol T., Elsevier, 2010 2.Moleküler Hücre Biyolojisi 6. Baskı. Lodish H., Berk A., Kaiser M., Scott M.P., Bretscher A., Poegh H., Matsudaira P. Palme Yayınları, 2011. 3.Genetik Kavramlar 8. Baskı. Klug W.S., Cummings M.R., Spencer C.A. Palme Yayıncılık, 2009 4.Gen, Genetik Değişim ve hastalıklar. Prof.Dr. Abdullah Ekmekçi, Gazi Kitabevi, 2006. 5.Rodenhiser D, Mann M. Epigenetics and human disease: translating basic biology into clinical applications. CMAJ. 2006; 174:341-8 6.Bilimsel dergiler ve web siteleri
|
|