Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > KARAHANLI TÜRKÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KARAHANLI TÜRKÇESİ Üçüncü düzey TDE 503 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. GALİP GÜNER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Karahanlı Türkçesi metinlerini tanımak ve dönemin dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin tanımı Karahanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Dersin içeriği
1- Bu derste, Türk dilinin tarihî dönemleri içerisinde önemli bir yeri olan Karahanlı Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserlerin dili ile ilgili bilgiler edinmek, yazılmış bilimsel kaynakları gözden geçirmek, diğer dönemlerle karşılaştırarak öğrencileri bilgilendirmek amaçlanmaktadır. Alanla ilgili olarak yazılmış kaynak eserleri incelemek, eserleri tek tek gözden geçirmek, Arap harfli orijinal metinleri okumak ve dil bilgisi özelliklerini belirlemek.
2- Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme.
3- Karahanlı dönemi eserleri hakkında bilgi edinme.
4- Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme.
5- Karahanlı Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme.
6- Kutadgu Bilig metnini okunma ve anlama.
7- Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
8- Ara Sınav
9- Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
10- Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
11- Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama.
12- Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama.
13- Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
14- Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Karahanlı Devleti hakkında açıklama yapabilir.
2- Türkçenin Karahanlı Dönemi hakkında bilgi verebilir.
3- Karahanlı Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir.
4- Karahanlı Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
5- Karahanlı Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Necmettin Hacıeminoğlu, Karahanlı Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara
Yardımcı Kaynaklar İbrahim Taş, Kutadgu Bilig''de Kelime Yapımı, TDK Yay.

Ders ile ilgili dosyalar