Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > ÜZÜMSÜ MEYVELER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÜZÜMSÜ MEYVELER Üçüncü düzey BB 319 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. MEHMET YAMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET YAMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. HASAN TALHA ÜNSAL
Dersin veriliş şekli SÖZLÜ ANLATIM
Dersin amacı Bu dersin amacı, üzümsü meyveler (çilek, ahududu, böğürtlen, frenk üzümü, mavi yemiş) konusunda öğrencilere temel bilgileri vermektir. Bu amaçla bu türlerin orijini, diğer meyve türlerinde farklılıkları, türlerin dünya üzerinde dağılımı, dünya üretimi, kullanılan çeşitler, ekolojik istekleri (iklim ve toprak istekleri), çoğaltma şekilleri, tozlanma ve döllenme biyolojileri, ıslah çalışmalarında göz önüne alınan hususlar, bahçe tesisi, yönetimi, örtü altı yetiştiricilik gibi konuların verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin tanımı Bu derste öğrenciler üzümsü meyve türlerinin yetiştiriciliği konusunda bilgilendirilecektir

Dersin içeriği
1- Üzümsü meyvelerin sınıflandırılması ve diğer meyve türlerinden farklılıkları
2- Üzümsü meyvelerin dünya ekonomisindeki yeri
3- Çilek Yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu)
4- Çilek yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, sıcaklık, ışık, nem, toprak)
5- Çilek yetiştiriciliği (fide tipleri) Çilek yetiştiriciliği (Açıkta yetiştiricilik, örtüaltı yetiştiricilik, alçak tünel, yüksek tünel, cam sera üretimi, sezon dışı üretim)
6- Ahududu yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu, türler arasındaki farklılıklar)
7- VİZE SINAVI
8- Ahududu yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, sıcaklık, ışık, nem, toprak)
9- Ahududu yetiştiriciliği (Terbiye sistemleri, budama, çoğaltma teknikleri)
10- Böğürtlen yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu, türler arasındaki farklılıklar)
11- Böğürtlen yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, Terbiye sistemleri, budama, çoğaltma teknikleri
12- Frenküzümü yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, türler, terbiye sistemleri, budama, çoğaltma teknikleri)
13- Maviyemiş yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu, ekolojik istekleri)
14- Maviyemiş yetiştiriciliği (Bahçe tesisi ve yönetimi)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türkiye''nin üzümsü meyve yetiştirme potansiyeli ile bunların bölgelere göre dağılımını bilmelidir.
2- Öğrenciler üzümsü meyve türlerinin fizyolojik özelliklerini kavramalıdır.
3- Öğrenciler üzümsü meyve türlerinin ekolojik isteklerini öğrenmelidir.
4- Üzümsü meyve türlerinin modern yetiştiricilik şekillerini (telli terbiye sistemi, örtü altı yetiştiriciliği, fide ve fidan üretimi vb.) öğrenmelidir.
5- Üzümsü meyveler konusunda elde edilen genel bilgileri çiftçilere aktarabilmeli ve onların daha verimli ve daha kaliteli ürün yetiştirmelerine katkı sağlamalıdır.
6- Meyvelerde derimi ve bunların pazara hazırlanması ve muhafazası konularını bilmelidir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 1 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Agaoglu, Y.S., 1991. Üzümsü Meyveler. Ankara Üniv. Ziraat Fak., Yayın No:67. 210 s., Ankara.
Yardımcı Kaynaklar -Galletta, G.J., Himelrick, D.G. 1990. Small Fruit Crop Management, p603. III. Ulusal Üzümsü Meyveler Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 10-12 Haziran 2009 Kahramanmaraş -Hancock, J.F., 1999. Strawberries. Cab International, Wallingfer, UK

Ders ile ilgili dosyalar