Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENETİK MÜHENDİSLİĞİ |
Birinci düzey |
BİY468 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; öğrencileri gen manipülasyonunun prensipleri, uygulama alanı ve rekombinant DNA teknolojisindeki son gelişmeler hakkında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders gen manipülasyonunun prensiplerini ve uygulama alanını kapsar. Kesim enzimleri ve kesim enzimleri haritalanmasını, klonlama vektörlerini, klonlama stratejilerini, rekombinantların seçimi ve analizi, in vitro gen manipülasyonu, gen terapisi ve etik konularını içerir.
|
1- |
Giriş, tarihsel gelişim, rolü, tanımı, amacı
|
2- |
DNA ve RNA izolasyonu
|
3- |
Nükleik asitlerin etiketlenmesi
|
4- |
Gen ve genom
|
5- |
Kesim enzimleri ve haritalanması
|
6- |
Kesim enzimleri ve haritalanması
|
7- |
Klonlama vektörleri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Klonlama vektörleri
|
10- |
Klonlama stratejileri
|
11- |
Rekombinantların seçimi, taranması ve analizi
|
12- |
Rekombinantların seçimi, taranması ve analizi
|
13- |
In vitro mutagenez yöntemiyle gen manipülasyonu
|
14- |
Genetik mühendisliğinin uygulaması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genetik mühendisliğini, basamaklarını ve genetik mühendisliğinde kullanılan enzimleri tanımlar
|
2- |
Genetik materyalin elde edilişini tanımlar
|
3- |
Genetik materyalin uç etiketlemesi, çentik translasyonu ve primer uzatma metodu ile etiketlenmesini tanımlar
|
4- |
Prokaryot ve ökaryotlarda gen ve genomu karşılaştırır
|
5- |
TipI, tipII ve tipIII restriksiyon endonükleazların özelliklerini tanımlar
|
6- |
Restriksiyon endonükleaz haritasını oluşturur
|
7- |
Plasmit, lamda, kosmit ve yapay vektörleri karşılaştırır
|
8- |
Genomik ve cDNA kütüphanelerini oluşturur
|
9- |
Antibiyotik seçimi, lac Z seçimi, alfa tamamlama, hibrit açığa çıkarma translasyonu, hibrit yakalama, jel retardasyon, southern blot, northern blot, western blot, southwestern blot ve DNA dizilemeyi tanımlar
|
10- |
Oligonükleotit yönlendirilmiş in vitro mutagenez ve PCR temelli- in vitro mutagenezi karşılaştırır
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
76
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Nicholl, D.S.T., An Introduction To Genetic Engineering, Cambridge University Press, ISBN: 0521004713 The Edinburg Building, Cambridge, United Kingdom,1994.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sunum notları
|
|