Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Biyoloji > GENETİK MÜHENDİSLİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GENETİK MÜHENDİSLİĞİ Birinci düzey BİY468 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım
Dersin amacı Bu dersin amacı; öğrencileri gen manipülasyonunun prensipleri, uygulama alanı ve rekombinant DNA teknolojisindeki son gelişmeler hakkında bilgilendirmektir.
Dersin tanımı Bu ders gen manipülasyonunun prensiplerini ve uygulama alanını kapsar. Kesim enzimleri ve kesim enzimleri haritalanmasını, klonlama vektörlerini, klonlama stratejilerini, rekombinantların seçimi ve analizi, in vitro gen manipülasyonu, gen terapisi ve etik konularını içerir.

Dersin içeriği
1- Giriş, tarihsel gelişim, rolü, tanımı, amacı
2- DNA ve RNA izolasyonu
3- Nükleik asitlerin etiketlenmesi
4- Gen ve genom
5- Kesim enzimleri ve haritalanması
6- Kesim enzimleri ve haritalanması
7- Klonlama vektörleri
8- Ara Sınav
9- Klonlama vektörleri
10- Klonlama stratejileri
11- Rekombinantların seçimi, taranması ve analizi
12- Rekombinantların seçimi, taranması ve analizi
13- In vitro mutagenez yöntemiyle gen manipülasyonu
14- Genetik mühendisliğinin uygulaması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Genetik mühendisliğini, basamaklarını ve genetik mühendisliğinde kullanılan enzimleri tanımlar
2- Genetik materyalin elde edilişini tanımlar
3- Genetik materyalin uç etiketlemesi, çentik translasyonu ve primer uzatma metodu ile etiketlenmesini tanımlar
4- Prokaryot ve ökaryotlarda gen ve genomu karşılaştırır
5- TipI, tipII ve tipIII restriksiyon endonükleazların özelliklerini tanımlar
6- Restriksiyon endonükleaz haritasını oluşturur
7- Plasmit, lamda, kosmit ve yapay vektörleri karşılaştırır
8- Genomik ve cDNA kütüphanelerini oluşturur
9- Antibiyotik seçimi, lac Z seçimi, alfa tamamlama, hibrit açığa çıkarma translasyonu, hibrit yakalama, jel retardasyon, southern blot, northern blot, western blot, southwestern blot ve DNA dizilemeyi tanımlar
10- Oligonükleotit yönlendirilmiş in vitro mutagenez ve PCR temelli- in vitro mutagenezi karşılaştırır

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Nicholl, D.S.T., An Introduction To Genetic Engineering, Cambridge University Press, ISBN: 0521004713 The Edinburg Building, Cambridge, United Kingdom,1994.
Yardımcı Kaynaklar Sunum notları

Ders ile ilgili dosyalar