Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MÜZECİLİK I |
Birinci düzey |
SNT321 |
Seçmeli |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Müze kavramı nedir? tarihi süreç içinde başlangıcı ve gelişimi; günümüzde bir bilim dalı olarak ele alınması; koleksiyonculuk nedir? Koleksiyonların müze sınıflandırılmasında kullanılması; yurtiçi ve yurtdışı müzelerin koleksiyonların irdelenmesi; müzelerin amaçları nedir? Toplumsal bir kurum olan müzelerin işlevleri; müze koleksiyonlarını oluşturan eserler, müzelere nasıl kazandırılmaktadır? Müze eserlerinin korunması, belgelenmesi, sergilenmesi nasıl gerçekleşmektedir? Bu tür konulara açıklık getirmek öğrencilere bilgi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ülkemizin tarihi sanat eserleri zenginlikleri, tarihi eserlerin toplanması metotları, bu eserlerin koleksiyonu ve gösterimi, yurt dışına kaçırılan tarihi ve sanat eserlerinin geri alınması, muhafazası, bakımı ve geliştirilmesi görülecektir.
|
1- |
Müze kavramı ve Müzenin Tanımını, Müzenin Fonksiyonları gibi konular araştırılıp bu fonksiyonlar hakkında bilgi edinilecektir.
|
2- |
Müzelerin Fonksiyonları tartışılıp; koleksiyon oluşturulması konusu hakkında detaylı bilgi edinilecektir.
|
3- |
Türk Müzeciliğinin tarihçesi hakkında bilgi sahibi olunacaktır. İlk Müzecilik faaliyetleri araştırarak konu hakkında bilgi edinilecektir.
|
4- |
Türkiye"de ve Dünya"daki Müze Çeşitleri ve bu müzelerin işleyişi hakkında fikir sahibi olunacaktır. ICOM kavramı hakkında bilgi edinilecektir.
|
5- |
Müze Mimarisi hakkında detaylı bilgiler edinilecektir.
|
6- |
Müzede Teşhir, Sergi ve Aydınlatma unsurlarının nasıl olması gerektiği sorusuna cevap verilebilecektir. Koleksiyonların sergilenmesi, depolanması ve sergileme türleri hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
7- |
Müze Aydınlatma konusu olması unsurunun nasıl olması gerektiğini kavrayıp,konu hakkında fikir edinilecektir.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Müzeler ve Eğitim konusu üzerinde durularak bu eğitimin kişilere ve sınıflara göre (çocuk, yetişkin vs.) nasıl olması gerektiği ve ne tür eğitimler düzenlenebileceği sorusuna cevap verebilecek ve konu hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
10- |
Müzelerde Laboratuar ve Atölyelerin önemi hakkında bilgi edinilip; müzelerdeki eserlerin yapısı konusunda fikir edinilecektir.
|
11- |
Müzelerdeki Eserlerin temizlenmesi ve korunması konusu üzerinde durularak; farklı malzemeye sahip eserlerin (bronz, altın, gümüş, seramik, deri, parşömen vb.)nasıl korunması ve temizlenmesi gerektiği hakkında bilgi edinilecektir.
|
12- |
Müzelerdeki Eserlerin temizlenmesi ve korunmasına yönelik kullanacak olan teknikler üzerinde durularak; cam eser, maden eser, seramik eser, gibi eserlerin nasıl temizlenmesi gerektiği hakkında fikir sahibi olur.
|
13- |
Türkiye''''de müzecilik kavramı, Müzeciliği tarihçesi, Cumhuriyet döneminde Türkiye''''de ilk müze ve ilk müze müdürü; konuları üzerinde durularak bilgi sahibi olunacaktır.
|
14- |
Türkiye''''de ki önemli müzelere değinilerek; ülkemizdeki müze çeşitleri ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Müze Tanımını yaparak, Müzenin Fonksiyonları hakkında bilgi edinilecektir.
|
2- |
Müzelerin Fonksiyonları ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
3- |
Türk Müzeciliğinin tarihçesi hakkında bilgi edinilecektir.
|
4- |
Müze Çeşitleri ve Müze Mimarisi hakkında fikir sahibi olunacaktır.
|
5- |
Müzede Teşhir, Sergi ve Müze Aydınlatması hakkında bilgi edinilecektir.
|
6- |
Müzeler ve Eğitim ve Müzelerde Laboratuar ve Atölyeler hakkında bilgi kazanılacaktır.
|
7- |
Müzelerdeki Eserlerin temizlenmesi ve korunması hakkında bilgi edinilecektir.
|
8- |
Müzedeki eserlerin malzemesine göre nasıl temizlenmesi ve muhafaza edilmesi hakkında fikir edinecektir.
|
9- |
Türkiye Müzeleri ve Türkiye''de ki İlk müzecilik faaliyetleri hakkında fikir edinilecektir.
|
10- |
Türkiye Müzeleri ve Türkiye''deki müze çeşitleri hakkında bilgi edinilecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
67
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Alpözen,T.O.(1998) “ Çağdaş Müzecilik” 4.Müzecilik Semineri Bildiriler,ss.37.
Atasoy, Sümer (1999) Müzecilikten Yansımalar, 1.Baskı, Anka Yayınları, İstanbul.
Atasoy, Sümer, (1984) “Türkiye’de Müzecilik” Cumhuriyet Dönemi Türk Ansiklopedisi 46, ss.1458-1471.
Atasoy,Sümer,(1994) “ Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Türk Müzeciliği” Anons Plastik sanatlar Dergisi 41-42, ss. 38-39.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
E. Yücel. Türkiye’de Müzecilik, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Tarihi Yay., 1999.
E.P. Alexander – W.T. Alderson. (Introduction) Museums in Motion: An Introduction to the History and Functions of Museums (Museums in Motion), Altamira Pr; Reprint edition, 1995.,
E.Yücel,Türkiye'de Müzecilik,İstanbul,1999 s.110 not 16,s.127 not 117,s.128
Gerçek, Ferruh, Türk Müzeciliği, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1999.
Gürbüz ERGİNER Müzecilikte Fonksiyonalizm. I. MÜZECİLİK SEMİNERİ 27-28 Aralık1989 Eskişehir 1990
J.H. Falk. Museum Experience The Compass Press., 1992.
|
|