Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > KARAR ANALİZİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KARAR ANALİZİ Birinci düzey ENM 488 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HÜLYA TORUN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HÜLYA TORUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sınıfta eğitim-öğretim
Dersin amacı Bu dersin amacı karar problemlerinin incelenmesi ve karar verme tekniklerinin analiz edilmesidir. Derste farklı karar verme problemleri, teknikleri ve çok kriterli karar verme problemleri ele alınacaktır.
Dersin tanımı Bu derste karar verme problemleri, belirsizlik altında karar verme teknikleri ve çok kriterli karar verme problemleri incelenecektir.

Dersin içeriği
1- Karar verme problemi, Karar analizi bileşenleri
2- Belirsizlik altında karar verme yöntemleri
3- Risk altında karar verme yöntemleri
4- Karar Ağaçları
5- Bayes Yaklaşımı ile ek bilginin beklenen değeri
6- Oyun teorisi
7- Oyun teorisi-devam
8- Vize
9- Çok kriterli karar verme, karar modeli kurma
10- Normalizasyon, Ölçüt ağırlıklarının belirlenmesi
11- ÇKKV basit yöntemler
12- ÇKKV değer temelli yöntemler (SAW, WP, TOPSIS)
13- Analitik hiyerarşi süreci, Analitik ağ süreci
14- VİKOR, MOORA, ELECTRE
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler karşılaştıkları karar verme problemlerini analiz adebilme ve uygun teknikle çözebilme becerisi elde edecektir
2- Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler, çok kriterli karar verme problemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır ve gerçek hayatta karşılaştığı çok kriterli karar problemlerinin hangi yöntemle çözülmesinin uygun olacağı ile ilgili karar verebilecektir.
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 11 1 11
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Winston, W.V. Operations Research. Duxbury Press.
Yardımcı Kaynaklar V. Belton and T.J. Stewart (2002) Multiple criteria decision analysis. Kluwer Academic Publishers.

Ders ile ilgili dosyalar