Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GNSS TEKNOLOJİLERİ |
Birinci düzey |
HM 408 |
Zorunlu |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ NİHAL TEKİN ÜNLÜTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ABDULLAH KARAAĞAÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, ders kitabı desteğiyle anlatım, arazi uygulaması.
|
Dersin amacı
|
GNSS sinyal yapısı, ölçme ilkeleri, hata kaynakları ve farklı ölçü yöntemlerinin kavranması.
|
Dersin tanımı
|
GPS/GNSS tarihi gelişimi, temel ölçü ilkesi, uydu bazlı ve yerel düzeltme/çoğaltma sistemleri, GPS’in bölümleri, GPS sinyali özellikleri, GPS alıcı ve anten sistemleri, GPS ile gözlenen büyüklükler, GPS ölçü ve hesaplarını etkileyen hata kaynakları, GPS/GNSS ile konum belirleme yöntemleri.
|
1- |
GPS/GNSS tarihi gelişimi, temel ölçü ilkesi, uydu bazlı ve yerel düzeltme/çoğaltma sistemleri.
|
2- |
GPS’in bölümleri.
|
3- |
GPS sinyali özellikleri.
|
4- |
GPS/GNSS alıcı ve anten sistemleri, GPS’ de Kullanılan Uydu Yörüngeleri (Kepler ve Newton Yasaları)
|
5- |
GPS ile gözlenen büyüklükler. (Vektörler ve bağımsız değişkenler)
|
6- |
GPS ölçü ve hesaplarını etkileyen hata kaynakları (Kırılım ve yansıma etkisi)
|
7- |
GPS ile konum belirleme yöntemleri. (Koordinat Dönüşümü Hesabı)
|
8- |
WGS-84 ile ITRF arasındaki bağıntı (Jeodezik Koordinatlardan ECEF
Koordinatlarına (X, Y, Z) Dönüşüm)
|
9- |
Arazi uygulaması (statik ölçü ve hesabı).
|
10- |
Arazi uygulaması (hızlı statik ölçü ve hesabı).
|
11- |
Arazi uygulaması (hızlı static ölçü ve hesabı).
|
12- |
Arazi uygulaması (RTK ölçüsü).
|
13- |
Arazi uygulaması (RTK ölçüsü).
|
14- |
Arazi uygulaması (AĞ-RTK/CORS-TR ölçüsü).
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
GNSS anten ve alıcıları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2- |
GPS sinyal yapısı ve temel ölçülebilirler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
3- |
GPS temel ölçme prensibi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
4- |
Uydu bazlı ve yerel GNSS düzeltme sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5- |
GNSS ile Jeodezik ölçme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
6- |
GNSS hata kaynakları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
7- |
Jeodezik ölçü yöntemlerinden statik, hızlı statik, RTK ve AĞ-RTK ölçü yöntemlerinin temellerini kavramak.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
6
|
2
|
12
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
6
|
18
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
4
|
10
|
40
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
6
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
70
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Muzaffer Kahveci ve Ferruh Yıldız (2009), GPS/GNSS Uydularla Konum Belirleme Sistemleri Teori ve Uygulama, Nobel, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|