Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HASTALIK BİLGİSİ |
Birinci düzey |
SEC 213 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. DİLEK EFE ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr.Gör.Dr.Servin Yeşil Günal
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, olgu sunumları, soru-cevap, tartışma.
|
Dersin amacı
|
Sağlık Hizmetleri alanında görev alacak öğrencilerin, hastalara doğru bakımı sağlayabilmesi ve kendini hastalıklardan koruyabilmesi için hastalıklarla ilgili genel bilgi sahibi olması gereklidir. Bu nedenle hastalıkların belrtileri, nedenleri, bulaşma ve korunma yollarının neler olduğu bilinmelidir.
|
Dersin tanımı
|
Hastalıklar hakkında genel bilgi ve korunmaya ilişkin teorik bilgileri kapsar.
|
1- |
Hastalıklara giriş ( dersin içeriği, amacı, temel kavramlar, hastalıkların sınıflandırılması). Powerpoint sunum
|
2- |
Kalp hastalıkları (normal yapısı ve işlevi, iskemik kalp hastalığı, MI, kalp kapak hastalıkları, kalp yetmezliği, akut eklem romatizması, doğuştan kalp hastalıkları, perikard hastalıkları, ileti bozuklukları). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
3- |
Damar hastalıkları (damarların yapısı, işlevi, arter ve vene bağlı gelişen bulgular, aort anevrizması, Burger hastalığı, Raynaud sendromu, tromboflebit, varis). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
4- |
Solunum sistemi hastalıkları (solunum organları, normal yapısı ve işlevi, üst ve alt solunum yolu enfeksiyonu, KOAH-kronik bronşit-astım-anfizem, bronşektazi, kistik fibrozis, tüberküloz). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
5- |
Solunum sistemi hastalıkları ( pmömoni, akciğer kanseri, akciğer embolisi, pnömotoraks, akciğer ödemi, aspirasyon, atelektazi, plevral effüzyon). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
6- |
Sindirim sistemi hastalıkları (sindirim organları, sindirime yardımcı organlar, normal yapı ve işlevleri, ösefagus hastalıkları, hiatal herni, reflü, gastrit, ülser, mide kanseri). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
7- |
Sindirim sistemi hastalıkları (malabsorbsiyon, çöliak hastalığı, ishal, ülseratif kolit, Crohn hastalığı, dizanteri, İBS, divertikül, hemoroid, anal fissür, kolon kanseri, GİS kanamaları). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Peritonit, mesenter iskemisi, akut apandisit, hiperbilirubinemi, kern ikterus, hepatitler, paraziter karaciğer hastalıkları, siroz, portal hipertansiyon, hepatosellüler karsinoma). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
10- |
Safra kesesi hastalıkları (iltihap, taş), akut ve kronik pankreatit, pankreas kanserleri.Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
11- |
Üriner sistem hastalıkları( üriner sistem organları, yapısı ve işlevi, glomerülonefrit, pyelonefrit, sistit, toksik nefropati, akut ve kronik böbrek yetmezliği, diyaliz, böbrek transplantasyonu, mesane kanseri, hipertansiyon). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
12- |
Genital sistem hastalıkları (erkek üreme sistemi yapısı ve işlevleri, prostat hipertrofisi ve kanseri, testis tümörü, varikosel). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
13- |
Genital sistem hastalıkları (kadın üreme sistemi yapısı ve işlevi, menstrüel döngü, menapoz, disfoksiyonel kanamalar, polikistik over sendromu, pelvik inflamatuar hastalık, organ maliniteleri, ektopik gebelik, preeklamsi, gebelik takibi). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
14- |
Meslek hastalıkları, yaşlılık ve sorunları, engelli sorunu.Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
15- |
Ergen sorunları, obesite, yeme bozuklukları, madde bağımlılığı, cinsel yolla bulaşan hastalıklar. Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hastalıklarla ilgili kavramları bilir
|
2- |
Hastalıkların nedenlerini, bulaşma ve korunma yollarını bilir, önlemlerini alır
|
3- |
Hastalıkların hangi sisteme ait olduğu ayrımına varabilir
|
4- |
Hastalıklardaki risk faktörlerini bilir
|
5- |
Öncelikle "hasta olmamak gerekir" bilincine ulaşır ve gereken önlemleri alır
|
6- |
Önemli hastalıkarın belirtilerini bilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur.
|
|
4- |
Kullandığı cihazların yapısını ve ne şartlarda kullanması gerektiği konuları hakkında bilgi sahibidir. Radyolojik görüntülerin oluşturulması sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilerek hareket eder.
|
|
5- |
Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyoaktif incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılmasını sağlar.
|
|
6- |
Radyoaktif inceleme öncesi hastayı hazırlar ve bilgi verir.
|
|
7- |
Görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar.
|
|
8- |
Görüntüleme cihazlarının parametrelerini hastaya uygun olarak hekim kontrolünde ayarlar.
|
|
9- |
Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü tanı ve tedavi süreçlerini bağımsız veya gerektiğinde hekim eşliğinde yapar.
|
|
10- |
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
11- |
Meslektaşları, hasta ve hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar
|
|
12- |
Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomi bilgisine sahiptir
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|