Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ESKİ TÜRK EDEBİYATI I |
Birinci düzey |
TDE221 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ATABEY KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ATABEY KILIÇ, ÖĞR. GÖR. DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞR. GÖR. DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Öğrencileri İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı hakkında genel bilgilendirmek, İslâmiyet etkisindeki Türk edebiyatının tarihî gelişimi üzerinde durmak, bu çerçevede Kutadgu Bilig, Atebetü'l-Hakâyık, Dîvânu Lugati't-Türk gibi temel eserler; Ahmed-i Yesevî, Hâkim Süleyman Ata, Şâir Ali gibi şahsiyetleri ele almak, 13. yüzyıl Anadolu sahası Türk edebiyatı ile ilgili olarak Hacı Bektaş-ı Velî, Sultan Veled, Yunus Emre, Ahmed-i Fakîh, Hoca Dehhânî, Şeyyâd Hamza gibi şairler hakkında bilgiler vermek ve şiirlerinden seçilen örnekleri incelemek dersin amaçlarıdır.
|
Dersin tanımı
|
İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı hakkında genel bilgilendirmelerden sonra İslâmiyet etkisindeki Türk edebiyatının tarihî gelişimi üzerinde durulacak, bu çerçevede Kutadgu Bilig, Atebetü'l-Hakâyık, Dîvânu Lugati't-Türk gibi temel eserler; Ahmed-i Yesevî, Hâkim Süleyman Ata, Şâir Ali gibi şahsiyetler ele alınacaktır. 13. yüzyıl Anadolu sahası Türk edebiyatı ile ilgili olarak Hacı Bektaş-ı Velî, Sultan Veled, Yunus Emre, Ahmed-i Fakîh, Hoca Dehhânî, Şeyyâd Hamza gibi şairler hakkında bilgiler verilecek ve şiirlerinden seçilen örnekler incelenecektir.
|
1- |
İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı hakkında genel bilgileri aktarmak.
|
2- |
İslâmiyet etkisindeki Türk edebiyatının tarihî gelişimi üzerinde durmak.
|
3- |
Kutadgu Bilig
|
4- |
Atebetü'l-Hakâyık
|
5- |
Dîvânu Lugati't-Türk
|
6- |
Ahmed-i Yesevî
|
7- |
Hâkim Süleyman Ata
|
8- |
VİZE
|
9- |
Şâir Ali
|
10- |
13. yüzyıl Anadolu sahası Türk edebiyatı ile ilgili olarak Hacı Bektaş-ı Velî
|
11- |
Sultan Veled
|
12- |
Yunus Emre
|
13- |
Ahmed-i Fakîh
|
14- |
Hoca Dehhânî
|
15- |
Şeyyâd Hamza
|
16- |
FİNAL
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı hakkında genel bilgilere sahip olacaktır.
|
2- |
Öğrenciler İslâmiyet etkisindeki Türk edebiyatının tarihî gelişimi üzerinde blgi sahibi durmak.
|
3- |
Öğrenciler Kutadgu Bilig, Atebetü'l-Hakâyık, Dîvânu Lugati't-Türk gibi temel eserler
|
4- |
Ahmed-i Yesevî, Hâkim Süleyman Ata, Şâir Ali gibi şahsiyetleri tanıyacaktır.
|
5- |
Öğrencilere 13. yüzyıl Anadolu sahası Türk edebiyatı ile ilgili olarak Hacı Bektaş-ı Velî
|
6- |
Sultan Veled
|
7- |
Ahmed-i Fakîh
|
8- |
Yunus Emre
|
9- |
Hoca Dehhânî
|
10- |
Şeyyâd Hamza gibi şairler hakkında bilgiler verilecek ve öğrencilerle birlikte şiirlerinden seçilen örnekler incelenecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ahmet Atilla Şentürk, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları 2003, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Büyük Türk Klâsikleri, Ötüken Neşriyât, 2002.
|
|