Ön koşul dersleri
|
Ön koşul aranmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HAMDİ MIHÇIOKUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HAMDİ MIHÇIOKUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
Sınıf dersleri: Haftada üç saat teorik temeller, araştırma ve sunum aktiviteleri
|
Dersin amacı
|
Katı atıkların, kaynaktan itibaren geçici biriktirme, toplama, transfer istasyonlarına getirme ve nihai bertaraf merkezine taşıma adımlarını değerlendirme, katı atıkları toplama, taşıma ve bertarafta kullanılan araç ve ekipmanları öğrenme ve katı atıkları bertaraf etme tekniklerini (düzenli depolama, kompostlaştırma, yakma) ayrıntılı olarak öğrenme ve değerlendirme.
|
Dersin tanımı
|
Çeşitli üretim ve tüketim faaliyetleri sonucu oluşan katı atıkların çevreye, insan sağlığına uygun bir şekilde ekonomiye katkı sağlayarak yönetimini planlamaya yönelik bir derstir.
|
1- |
Katı atıklarla ilgili yönetmelikler terimler ve tanımlar I
|
2- |
Katı atıklarla ilgili yönetmelikler terimler ve tanımlar II
|
3- |
Evsel katı atıkların fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri I
|
4- |
Evsel katı atıkların fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri II
|
5- |
Tehlikeli atıkların kaynakları, türleri, özellikleri ve ara depolanması I
|
6- |
Tehlikeli atıkların kaynakları, türleri, özellikleri ve ara depolanması II
|
7- |
Tehlikeli atıkların bertarafı
|
8- |
Katı atıkların toplanması ve taşınması
|
9- |
Katı atıkların düzenli depolanması I
|
10- |
Katı atıkların düzenli depolanması II
|
11- |
Katı atıklardan enerji elde edilmesi (yakma ve piroliz) I
|
12- |
Katı atıklardan enerji elde edilmesi (yakma ve piroliz) II
|
13- |
Katı atıkların kompostlaştırılması I
|
14- |
Katı atıkların kompostlaştırılması II
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Katı atık türleri ve tanımlarının kavranması.
|
2- |
Atık yönetiminin nasıl yapılacağı ve yönetimde dikkat edilecek hususların öğrenilmesi
|
3- |
Bertaraf ve geri kazanım kavramlarının öğrenilmesi ve uygun bertaraf yönteminin seçilmesi hakkında bilgi sahibi olma.
|
4- |
Atıkların taşınması bunun maliyetleri ve uygun taşıma rotalarının seçimi hakkında bilgi sahibi olma.
|
5- |
Katı atık depolama, deponi sahası seçimi kriterlerini öğrenme.
|
6- |
Atık yakma, kompostlaştırma prosesleri hakkında bilgi sahibi olma.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
113
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öztürk,İ., 2010, Katı Atık Yönetimi ve AB Uyumlu Uygulamaları, İSTAÇ A.Ş. Kitaplar Serisi 2, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tchobanoglous, Theisen and Vigil, Integrated Solid Waste Management, 2d Ed. McGraw-Hill, New York, 1993.
Kreith, F. Handbook of Solid Waste Management, McGraw-Hill, 1994.
|
|