Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KÜTLE VE ENERJİ DENKLİKLERİ |
Birinci düzey |
GM 207 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ELİF MELTEM İŞÇİMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. TUĞBA DURSUN ÇAPAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Problem çözümüyle desteklenmiş teorik ders
|
Dersin amacı
|
Kütle ve enerji denkliklerinin prensiplerini öğretmek ve bu prensiplerin gıda mühendisliği proseslerine uygulanması becerisini kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Kütle ve enerji problemleri, maddenin ve enerjinin korunumu prensibini göstermek üzere tanımlanıp, formüle edilip ve çözülecektir. Bu sayede öğrencilere mühendislik analizinin temel araçlarından biri kazandırılmış olacaktır.
|
1- |
Boyut ve birimler
|
2- |
Gıdaların çeşitli fiziksel nitelikleri
|
3- |
Stokiyemetri ve kompozisyonel ilişkiler
|
4- |
Gazlar – Buharlar – Sıvılar ve Katılar
|
5- |
İdeal gazlar
|
6- |
Nem ve doygunluk
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Çözünürlük ve kristalizasyon
|
9- |
Temel kütle denklikleri
|
10- |
Temel kütle denklikleri
|
11- |
Temel kütle denklikleri
|
12- |
Enerji denklikleri
|
13- |
Enerji denklikleri
|
14- |
Final sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencilere kantatif yöntemler kullanarak düzenli bir analiz mantığı ve belirgin gıda işleme proseslerindeki teknik bilgilerin yorumlanması üzerine altyapı kazandırılacaktır.
|
2- |
Dersi alan öğrenciler, SI, CSG ve İngliz birimlerini birbirine çevirebilecektir.
|
3- |
İdeal gazların basınç, hacim, sıcaklık ve miktarlarıyla ilgili hesapları yapabilecek, Dalton ve Amagat kanunlarını kullanabileceklerdir.
|
4- |
Çözünürlük ve kristalizasyon prensipleri hakkında bilgi sahini olacaklardır.
|
5- |
Kütle denkliklerini oluşturarak gıda proses hesaplarında kullanabileceklerdir.
|
6- |
Enerji denkliklerini oluşturarak gıda proses hesaplarında kullanabileceklerdir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
3
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
KAYNAK 1. Gıda Mühendisliğinde Kütle ve Enerji Denklikleri/ Özkan, Cemeroğlu ve Türkyılmaz, GTD yayınları, 2011.
KAYNAK 2. Besin İşleme Mühendiliğinde Kütle ve Erke Denklikleri /Ali Esin, ODTÜ Basım İşliği, 2008.
KAYNAK 3. Supplementary Problems for Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering/ Himmelblau ve Riggs, 2004.
|
|