Ön koşul dersleri
|
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ALİ GÖKHAN YÜCEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Ali Gökhan YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Öğretim yöntemi olarak konu anlatımı, soru-cevap ve tartışma metotları izlenecektir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı istatistik bilimine dair temel kavram ve yöntemlerin lisans düzeyinde öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
İstatistik, belli amaçlar için veri toplama, toplanan verileri düzenleme, çözümlemenin yanı sıra yorumlama teknik ve yöntemleri olarak tanımlanabilir.
Günlük yaşamımızda çevremizde olup biten pek çok olayla ilgilenir ve
birçok soruya cevap ararız. Temel istatistik bilgisi sayesinde veriler ile ilişki kurar ve sonuçlar çıkarmaya çalışırız. Bu derste istatistik kavramları tanıtıldıktan sonra Excel programında öğrencilerin kendi gereksinimleri doğrultusunda temel İstatistiksel analizleri gerçekleştirmeleri sağlanacaktır.
|
1- |
Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması, dersin amacı, kapsamı, değerlendirme parametreleri, kazanımları ve ölçme değerlendirme yöntemine; dönem içi ve sonu yazılı sınav ve ödevlere ve haftalık ders programıyla ders işleniş yöntemine ilişkin yazılı ve sözlü bilgilendirme
|
2- |
Değişken, sürekli değişken, süreksiz değişken, bağımlı değişken, bağımsız değişken, gösterge, ölçek, sınıflama ölçeği, sıralama ölçeği, aralıklı ölçek, oranlı ölçek kavramlarının tanımlanması ve açıklanması.
|
3- |
İstatistik ile ilgili temel kavramlar ve verilerin grafik ile özetlenmesi
|
4- |
Frekans tablosu oluşturma – Örnekli anlatım ve uygulama
|
5- |
Merkezi eğilim ölçüleri- Analitik Ortalamalar (aritmetik ortalama, geometrik ortalama, harmonik ortalama) ve Excel uygulamaları
|
6- |
Merkezi eğilim ölçüleri- Analitik Olmayan Ortalamalar (mod, medyan ve kartiller) ve Excel uygulamaları
|
7- |
Merkezi Değişkenlik ölçüleri (değişim genişliği, kartiller arası fark, ortalama sapma, standart sapma, varyans) ve Excel uygulamaları 1
|
8- |
Merkezi Değişkenlik ölçüleri (değişim genişliği, kartiller arası fark, ortalama sapma, standart sapma, varyans) ve Excel uygulamaları 2
|
9- |
Ara Sınav Haftası
|
10- |
Normal Dağılım: Teori ve Uygulama
|
11- |
Standart Normal Dağılım: Teori ve Uygulama 1
|
12- |
Standart Normal Dağılım: Teori ve Uygulama 2
|
13- |
Standart Normal Dağılım: Teori ve Uygulama 3
|
14- |
Standart Normal Dağılım: Teori ve Uygulama 4
|
15- |
Korelasyon analizi ve Uygulamalar 1
|
16- |
Korelasyon analizi ve Uygulamalar 2
|
17- |
Basit regresyon analizi
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencilerin temel istatistiksel kavramları ve kullanım alanlarını öğrenmelerini sağlamak
|
2- |
Farklı alanlarda ihtiyaç duyulan verilerin temin edilmesi ve derlenmesi
|
3- |
Seri türleri ve serilerin grafikle gösterilmesinin öğrenilmesi
|
4- |
Elde edilen verilerin tanımlayıcı istatistiklerinin oluşturulması ve grafik ile özetlenmesi
|
5- |
İş hayatında sıklıkla ihtiyaç duyulan istatistiksel tekniklerin kullanılması
|
6- |
Değişkenler ve değişken dağılımlarının öğrenilmesi
|
7- |
Sayısal analiz becerisi kazanılması
|
8- |
Elde edilen sonuçların yorumlanması
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Neil Salkind, İstatistikten Nefret Edenler için İstatistik (2. baskı, Çev. Alper Çuhadaroğlu), 2019, Pegem Akademi Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cenk İltir, Excel ile İstatistiksel Veri Analizi (2019, 2. baskı), Seçkin Yayınevi.
|
|