Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > KLİNİK ENZİMOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLİNİK ENZİMOLOJİ Birinci düzey ALA 541 Seçmeli 9 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR.BEHZAT ÇİMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu dersin amacı, klinik problemler ve hastalıkların teşhisinde enzimlerin kullanımını öğrencilere öğretmektir.
Dersin tanımı Derste teorik konular üzerinde durulur. Dersler herbiri ellişer dakikadan oluşan haftada iki ders şeklindedir. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.

Dersin içeriği
1- Klinik teşhisde enzimlerin kullanımı
2- Serum ya da plazmada enzim düzeylerini etkileyen faktörler
3- Enzim testlerinin seçimi. Enzim deneylerinin teknikleri. İzoenzim ya da izoformların ölçülmesi
4- TANI ARAÇLARI OLARAK ENZİMLER: Kalp, karaciğer, iskelet kası vs. enzimleri ve düzeylerinin tayini. Plazmadaki bu enzimlerin düzeyleri doku hasarının derecesi ile ilgilidir.
5- Tanıda kullanılan enzimlerin dağılımı: Karaciğer: LD5, ALT, AST. Kalp: LD1, AST,CK. Pankreas: LPS, AMS. Tükürük bezleri: AMS. Kemik: ALP. Kas: CK. Safra yolları: ALP, GGT. Prostat: ACP
6- ARA SINAV
7- HASTALIKLARIN TEŞHİSİNDE ENZİMLER: Kalp hastalıkları: ALT, LD1, CK
8- HepatiK hastalıklar: a) Hepatosellular hastalıklar: ALT, AST, LD5, b) Safra yolları hastalıkları: ALP, GGT
9- İskelet kası hastalıkları: Kas distrofisi, kas travması, kas hipoksisi, sıkça yapılan IM enjeksiyonlar: CK, AST
10- Kemik hastalıkları: Paget kemik hastalığı, rikets, osteomalazi: ALP
11- Pankreatik hastalıklar: Akut pankreatit: Lipaz, AMS
12- Tükürük bezi hastalığı (kabakulak): Tükürük bezi enflamasyonu, kabakulak: a-Amilaz (AMS)
13- Malignensiler: a) Prostatik karsinoma, kemik metastatic karsinoma: Plazma (Asit fosfataz) ACP düzeyleri b) Pankreatik karsinoma, Safra kanalı karsinoması, Karaciğer metastazı: Alkalin fosfataz (ALP) düzeyleri c) Lösemi, Lenfomalar, Karaciğer metastazı: Total laktat dehidrogenaz (LDH) düzeyleri.
14- İzoenzimler ve Kalp hastalıkları: Kardiak markırlar - CK ve LDH izoenzimleri,, Myoglobin, Kardiak troponin I ve akut MI tanısında, minor myocardial hasar, trombolitik tedavi ve reperfüzyon takibinde kardiak markırların klinik kullanımı
15- FINAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Klinikte tanı ve tedavide enzimlerin öneminin kavranması
2- .
3- .
4- .
5- .
6- .
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 20 2 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     89
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kaplan, L.A. and Pesce, A.J. Clinical Chemistry: Theory, Analysis and Correlation. 4rd ed. Mosby, 2003. Tarek H. El-metwally, Yakout A. El-Senosil. Medical Enzymology: A Simplified Approach. Hardcover. 2010 John W Baynes, Marek H Dominiczak. Medical Biochemistry. Third Edition. Elsevier Publishing. 2009. William J Marshall, Stephen K Bangert. Clinical Biochemistry. Sixth edition. Elsevier Publishing. 2008.
Yardımcı Kaynaklar yok

Ders ile ilgili dosyalar