Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ders anlatımı ve araştırma
|
Dersin amacı
|
Korunması gerekli kentsel mekanlarda planlama yöntem ve teknikleri ile bu alanların yönetimi konularında bilgi verilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Korunması gerekli kentsel alanların planlanması kendine özel bir süreci gerektirmektedir. Yerleşik planlama yöntem ve teknikleri bu özel nitelikli alanların korunması ve geleceğe aktarılabilmesi için yetersiz kalmaktadır. Bu derste, koruma amacına bağlı olarak özel nitelikli bu mekanların belirlenmesi, karakteristik ve otantik niteliklerinin saptanması ve bunların korunarak geleceğe aktarılması konusunda çalışmalar yapılması hedeflenmektedir.
Korunması gerekli kentsel alanların planlanması yanında, hem bu alanların planlama sürecinin yönetimi hem de bu alanların geleceğe bozulmadan aktarılabilmesi için plan sonrası sürecin yönetimi konusunda özel yönetim arayışları gerekmektedir. Bu derste, korunacak kentsel alanların yönetimi konusunda ileri düzey çalışmalar yapılması hedeflenmektedir.
|
1- |
Koruma kavramı, kültür-koruma ilişkisi, korumanın kültürel bağlamı, korunacak değerler ve alanlarla ilgili tanım ve sınıflandırmalar
|
2- |
Uluslararası ve ulusal düzeyde mimari ve kentsel koruma anlayışının gelişimi, güncel koruma ilkeleri, koruma planlaması kavramının gelişimi
|
3- |
Kentsel koruma alanlarında güncel planlama yaklaşımları, ilkeleri ve teknikleri: Uluslararası temel prensipler, dokümanlar ve uygulamalar
|
4- |
Kentsel koruma alanlarında güncel planlama yaklaşımları, ilkeleri ve teknikleri: Uluslararası temel prensipler, dokümanlar ve uygulamalar
|
5- |
Kentsel koruma alanlarında güncel planlama yaklaşımları, ilkeleri ve teknikleri: Türkiye''de koruma amaçlı planlama, prensipler, dokümanlar ve uygulamalar
|
6- |
Kentsel koruma alanlarında güncel planlama yaklaşımları, ilkeleri ve teknikleri: Türkiye''de koruma amaçlı planlama, prensipler, dokümanlar ve uygulamalar
|
7- |
Kentsel alanlarda yönetim kavramı, temel ilkeler, amaçlar ver aktörler
|
8- |
Kent yönetimi bağlamında korunacak kentsel alanların yönetimi, beklentiler, amaçlar ve güncel eğilimler
|
9- |
Korunması gerekli kentsel alanların yönetimi sürecinde aktörler, roller ve sorumluluklar
|
10- |
-Türkiye''de korunması gerekli kentsel alanların yönetimi, mevcut durum ve geleceğe ilişkin değerlendirmeler
-Kentsel koruma alanlarında planlama ve yönetim sürecine ilişkin araştırma konularının öğrencilerle belirlenmesi
|
11- |
Arasınav
|
12- |
Araştırmaların sunumu ve tartışılması
|
13- |
Araştırmaların sunumu ve tartışılması
|
14- |
Araştırmaların sunumu ve tartışılması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci kentsel planlama ve kent yönetimi konusunda bilgi sahibi olur.
|
2- |
Öğrenci, korunacak değer ve alanlar ve bunların karakteristik niteliklerini belirleyebilme konusunda deneyim kazanır.
|
3- |
Öğrenci, miras kavramı ve kültürel boyutu konusunda bilgi sahibi olur.
|
4- |
Öğrenci, korunması gerekli kentsel alanların planlanması konusunda bilgi ve deneyim sahibi olur.
|
5- |
Öğrenci, Dünya’da ve Türkiye’de korunacak kentsel alan örnekleri konusunda bilgi ve görgü sahibi olur.
|
6- |
Öğrenci, kentsel mirasın planlanması ve yönetimi konusunda araştırma deneyimi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
3
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
18
|
18
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
45
|
45
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yücel, C., 2004. Türkiye’de Kentsel Koruma Alanlarının Planlanmasına Yönelik Bir Sistem Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Kuban, D., 2001, Türkiye’de Kentsel Koruma, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul Ahunbay, Z., 1999, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınları, İstanbul Özel, S., 1998. Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul Delafons, J., 1997, Politics of Preservation, E&F Spon Publication, London Larkham, P. J., 1996, Conservation and the City, Routledge Publication, London Zeren, N., 1991. Koruma Amaçlı İmar Planı Yapım ve Uygulama Sorunları, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İ.T.Ü. Çevre ve Şehircilik Uygulama-Araştırma Merkezi, Proje No: 71/20 Zeren, N., 1981. Kentsel Alanlarda Alınan Koruma Kararlarının Uygulanabilirliği, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul
|
|