Ön koşul dersleri
|
Öğrenci, lisansüstü programda kayıtlı olmalı ve bilimsel hazırlık dersini almış olmalıdır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada bir veya iki saat laboratuvar çalışması ve iki saat teorik ders yapılacaktır. Teorik ders ve Laboratuvar içinde uygulamalı ve görsel eğitim verilecektir.
|
Dersin amacı
|
Biyokimyada çok önemli yeri olan biyolojik numunelerin tanıtımı, alınan tüpler/kaplar, alınma yolları, hastane uygulamaları, preanalitik hatalar,vb konular hakkında öğrencilerin bilgi, görgü ve becerisini geliştirmek.
|
Dersin tanımı
|
Sadece lisansüstü eğitim yapan öğrenciler, ders alabilirler. Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Biyolojik örneklerin tanımı;
Örnek tipleri, alınma yöntemleri, nakli ve saklanması.
|
2- |
Kan örnekleri (Düz kan, tam kan, serum, plazma eldesi).
|
3- |
Vakumlu tüp sistemlerinin tanıtımı, kullanımı. Tüp çeşitleri.
|
4- |
Flebotomi prosedürü ve venöz kan alımı
|
5- |
Kan almada uyulması gereken kurallar
|
6- |
Arteriyel kan alımıve kullanıldığı testler
|
7- |
Kapiller kan alımıve kullanıldığı testler
|
8- |
Kurutulmuş kan örnekleri
|
9- |
Kan transfüzyonu
|
10- |
Preanalitik faktörler ve test sonuçlarına etkisi. Hemoliz, lipemi, ikterik numune
|
11- |
İdrar örnekleri ve idrar analizi
|
12- |
BOS, tükürük ve diğer biyolojik örnekler
|
13- |
Laboratuvar Merkezi Tanıtımı
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyokimya Laboratuvarına gelen kan, idrar, BOS, tükürük ve seröz sıvılar gibi tüm biyolojik örnekleri tanıyacak; bu örneklerin alınma yöntemleri, laboratuvara nakli ve laboratuarda nasıl saklanması konusunda bilgi sahibi olacak.
|
2- |
Venöz, arteriyel ve kapiller kan örneklerinin nasıl alındığını, kan alırken uyulması gereken kuralları; hemoliz, lipemi ve hepatit gibi test sonuçlarını etkileyen preanalitik faktörleri; antikoagülan kullanımını, serum ve plazma arasındaki farkları öğrenecek.
|
3- |
Kan almada kullanılan vakumlu tüplerin özelliklerini, kapak renklerini ve hangi testler için hangi kan örneğinin kullanılması gerektiğini öğrenecek.
|
4- |
Kalıtsal hastalıkların varlığını tespit etmek için, yeni doğan taramalarında kullanılan kurutulmuş kan örnekleri hakkında bilgi sahibi olacak.
|
5- |
Kan transfüzyonu ile ilgili kan grupları, kimlerin kan bağışı yapabileceği gibi konularda bilgi sahibi olacak.
|
6- |
İdrar, BOS, tükürük ve diğer biyolojik örneklerin kullanım amacı hakkında bilgi sahibi olacak.
|
7- |
Laboratuvar Merkezinin işleyişini yerinde görecek.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında evrensel boyutta bilgi sahibi olmak.
|
|
2- |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında bağımsız araştırmalar yapabilme becerisini kazanmak.
|
|
3- |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme temelinde toprak, bitki, gübre, su ve çevresel atıkların analiz tekniklerini ileri düzeyde öğrenebilmek ve bu teknikleri toprak verimliliği ile ilgili sorunların çözümüne yönelik olarak kullanabilme becerisini kazanmak.
|
|
4- |
Doğal kaynakların izlenmesi ve planlanmasında Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri tekniklerini anlama ve kullanma becerisi kazanmak.
|
|
5- |
Arazi yönetimi ve kullanım planlaması konusunda temel kavramları ve kuramları anlama ve kullanma becerisi kazanmak.
|
|
6- |
Ülkemizde ve Dünya’da Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunları görebilme, analiz etme, çözüm üretme ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak topluma aktarma becerisini kazanmak
|
|
7- |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip etmek ve kendisini sürekli yenilemek ve geliştirme becerisini kazanmak.
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda elde ettiği bilgi ve deneyimi topluma aktarabilmek ve yayabilme becerisini kazanmak..
|
|
9- |
Mesleki uygulamalar sırasında elde ettiği bulguları ülke çıkarları ile tarım ve çevre korumayı gözeterek uygulayabilme becerisini kazanmak.
|
|
10- |
Toprak ve Bitki Besleme ile ilgili karşılaştığı sorunlara bilimsel düzeyde yaklaşma, çözüm önerilerini yöntemleriyle birlikte sunabilme ve yöntemleri uygulayarak sonuçlarını değerlendirebilme becerisi kazanma.
|
|
11- |
Toprak, su ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı ile iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olmak.
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği Mesleğinin etik değerlerine ve gerekli bilimsel formasyona sahip bireyler olarak takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde sorumluluk üstlenebilmek
|
|
13- |
Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; alanıyla ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olmak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ppt dosyaları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Guder WG, Narayanan S, Wisser H, Zawta B. Samples: From the patient to the laboratory. The impact of preanalytical variables on the quality of laboratory results.
2.David L.NELSON, Michael M.COX Lehninger Principles of Biochemistry.
3. Carl A.BURTİS, Edward R.ASHWOOD. Tietz Textbook of Clinical Chemistry. W.B. Saunders Company,1986.
|
|