Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KENTSEL COĞRAFYA |
Birinci düzey |
ŞBP303 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEDA ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Fulya SINACI ÖZFINDIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Kentsel coğrafya kapsamında geliştirilen farklı kuramsal yaklaşımların, kentsel coğrafyayı biçimlendiren fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik dinamiklerin, kentleşme süreçlerinin ve kent formlarına yön veren konuların anlatılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Kentsel coğrafyayı biçimlendiren doğal çevre, üretim biçimleri, ulaşım, sosyo-kültürel yapı gibi unsurların ve birbirleri ile ilişkilerinin açıklanması, kentlerin fonksiyonel sınıflandırmalarının ve kent formlarının mekansal gelişme süreçlerinin incelenmesi, örnek kentler üzerinden kentsel coğrafya okumaları yapılması.
|
1- |
Dersin içeriği ve işlenme tekniğine ilişkin bilgilendirme
|
2- |
Kent coğrafyasını etkileyen temel faktörler, doğal çevrenin kentsel coğrafya üzerindeki etkileri
|
3- |
Sosyo-kültürel yapının kentsel coğrafya üzerindeki etkileri
|
4- |
Kent formu ve strüktürü, mekansal gelişim süreçleri ve dinamikleri
|
5- |
Kentlerin fonksiyonel sınıflandırması
|
6- |
Ekonomik yapının kentsel coğrafya üzerindeki etkileri ve arazi kullanım modelleri
|
7- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (konut)
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (ticaret)
|
10- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (sanayi)
|
11- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (ulaşım)
|
12- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (teknik altyapı)
|
13- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (sosyal ve kültürel donatılar)
|
14- |
Kentsel fonksiyonların yer seçimi ve mekansal etkileri (rekreasyon)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kentsel coğrafya kapsamında geliştirilen farklı kuramsal yaklaşımları kavrar
|
2- |
Kentsel coğrafyayı biçimlendiren fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik dinamikleri açıklar
|
3- |
Kent formlarını özellikleri ile birlikte tanımlar
|
4- |
Kentsel fonksiyonların yer seçiminin kentsel coğrafyaya etkisini açıklar
|
5- |
Akademik okuma becerilerini arttırır
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
6
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Burgess, Ernest W., and Robert E. Park. The City. Chicago, IL: University Of Chicago Press, 1984
Fainstein, Susan, and Scott Campbell. Readings in Urban Theory. Malden, MA: Blackwell Publishing Limited, 2002
Gottdiener, M., 1994, “People lifestyles and the metropolis”in M. Gottdiener, The New Urban Sociology, Austin, University of Texas Press pp:147-174
Gottdiener, M., 1994, “The metropolitan period in the United States”in M. Gottdiener, The New Urban Sociology, Austin, University of Texas Press pp:57-73
75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Istanbul, Türk Tarih Vakfı Yayınları pp:99-106
Legates, Richard, and Frederick Stout. The City Reader. New York, NY: Routledge, 2007.
Logan, John R. 2012. “Making a Place for Space: Spatial Thinking in Social Science.” Annual Review of Sociology 38: 507-24.
Pacione, M. (2001) The Origins and Growth of Cities, in: Urban Geography: A global Perspective, London:Routledge pp:37-65
Sampson, Robert J. 2012. Great American City: Chicago and the Enduring Neighborhood Effect. Chicago: University of Chicago Press. Selections TBA.
Sassen, Saskia. The Global City: New York, London, Tokyo. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2001
Rudel, Thomas K. 2009. “How Do People Transform Landscapes? A Sociological Perspective on Suburban Sprawl and Tropical Deforestation.” American Journal of Sociology 115(1): 129-54
|
|