Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK ŞEHİRCİLİĞİ I |
Birinci düzey |
SNT425 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İSRAFİL MUTLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR.İSRAFİL MUTLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Grünebaum, Toynbee, Max Weber, Ira Lapidus gibi 20. yüzyıl düşünürlerinin şehir kavramı üzerine düşünceleri ile Ortaçağ İslam dünyasında özellikle İbni Haldunun kent ve vatandaşlar hakkındaki görüşlerini tartışmak. Türk şehrinin ve İslam şehrinin mekânsal organizasyonlarını, Türklerden önce Anadoludaki kentsel yapıyı, Anadolu Selçuklu kentlerinin fiziksel yapısını oluşturan unsurları ve Anadolu Selçuklu dönemi kent modellerini açıklamak.
|
Dersin tanımı
|
Grünebaum, Toynbee, Max Weber, Ira Lapidus gibi 20. yüzyıl düşünürlerinin şehir kavramı üzerine düşünceleri ile Ortaçağ İslam dünyasında özellikle İbni Haldunun kent ve vatandaşlar hakkındaki görüşlerinin tartışılması. Türk şehrinin ve İslam şehrinin mekânsal organizasyonlarının, Türklerden önce Anadoludaki kentsel yapının, Anadolu Selçuklu kentlerinin fiziksel yapısını oluşturan unsurların ve Anadolu Selçuklu dönemi kent modellerinin açıklanması.
|
1- |
Kent kavramanın tartışılması. Hangi yerleşimlerin kent olup olmadığının tartışılması.
|
2- |
Grünebaum, Toynbee, Max Weber, Ira Lapidus gibi 20.yüzyıl düşünürlerinin kent tartışmalarının anlatılması.
|
3- |
Ortaçağ İslâm dünyasında kent üzerine yapılmış tartışmalar ve özellikle İbni Haldun’un kent ve kentlilerle ilgili görüşleri.
|
4- |
Eski Türklerde şehircilik ve kent kültürü
|
5- |
Türk kentinin mekansal organizasyonu
|
6- |
İslam şehri
|
7- |
İslam şehrinin mekansal organizasyonu
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Türklerden önce Anadolu''da kent yapısı
|
10- |
Anadolu Selçuklu dönemi kentleri
|
11- |
Anadolu Selçuklu kentlerinin fiziki yapısını oluşturan unsurlar (1)
|
12- |
Anadolu Selçuklu kentlerinin fiziki yapısını oluşturan unsurlar (2)
|
13- |
Anadolu Selçuklu dönemi kent modelleri (1)
|
14- |
Anadolu Selçuklu dönemi kent modelleri (2)
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kent kavramını tartışır.
|
2- |
Anadolu Selçuklu dönemi kent modellerini karşılaştırır.
|
3- |
Anadolu öncesi Türk şehirlerinin, İslam şehirlerinin ve Anadolu Selçuklu dönemi şehirlerinin fiziki yapısını oluşturan unsurları sıralar.
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
M.Cezar, Anadolu Öncesi Türklerde Şehircilik ve Mimarlık, İstanbul 1977.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|