Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstriyel Tasarim Mühendisliği > MEDYA VE POPÜLER KÜLTÜR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MEDYA VE POPÜLER KÜLTÜR Birinci düzey RTS 907 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe.
Koordinatör DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Çilem Tuğba Koç
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok.
Dersin veriliş şekli Konferans
Dersin amacı Bu ders, popüler kültürü ve hayatımızdaki rolünü analiz etmeyi ve tartışmayı amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Bu derste, popüler kültüre dair ana teorileri ve güncel tartışmaları farklı örneklerle ilişkilendirilecektir. Ayrıca Türkiye’de üretilen popüler kültüre yakından bakılarak, konu daha geniş bağlamda değerlendirilecektir.

Dersin içeriği
1- Kültüre ve Popüler Kültüre Getirilen Yaklaşımlar
2- Kitle Kültürünün Doğuşu ve Modern Çağ
3- Tüketim Kültürü, Yüksek Kültür ve Alçak Kültür Tartışmaları
4- Popüler Kültürde Kullanım ve Değişim Değerleri
5- Fordist ve Postfordist Dönemde Tüketim Kültürü
6- Fordist ve Postfordist Dönemde Tüketim Kültürü
7- Türkiyede Neo-liberal Medya Politikaları ve Popüler Kültür
8- Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
9- Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
10- Adorno Perspektifinden Popüler Müzik ve Popüler Kültürü Anlamak
11- Popüler Kültür ve Kimliğin Giyimle İfadesi
12- Popüler Kültür ve Medya Gösterisi
13- Küreselleşme İdeolojisi ve Popüler Kültür
14- Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Popüler Kültür Yaklaşımları
15- Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Popüler Kültür Yaklaşımları
16- Genel Değerlendirme
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Popüler kültür ürünlerinin eleştirel okumasını yapabileceklerdir
2- Popüler kültürü tarihsel bir olgu olarak algılamaya başlayacaklardır
3- Popüler kültürün diğer kültür ve güç ilişkileri ile olan bağlantıları üzerine yorum yapabilecekledir
4- Popüler kültürü özelde metinler üzerinden ve genel olarak tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
5- Popüler kültür analizi üzerine çeşitli yaklaşımları tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
2- Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
3- Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
4- Bilgisayar destekli tasarım ve imalat programlarıyla ürün modelleme ve analiz becerisi kazandırma
5- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi kazandırma (Mekanik sistemler, Isıl sistemler)
6- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi kazandırma
7- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazandırma (Mekanik problemler, Isıl problemler, Tasarım Problemleri)
8- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırma
9- Etkin iletişim kurma becerisi kazandırma
10- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim sağlama
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazandırma
12- Çağın sorunları hakkında bilgi kazandırma
13- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi kazandırma
14- Temel mühendislik sorunlarını anlayabilen, bilgiye ulaşabilen, analiz edip çözüm geliştirebilen bireyler yetiştirme
15- Sürekli öğrenmeyi ve mesleki, toplumsal, kültürel gelişimi amaç edinmiş bireyler yetiştirme
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 3 15 45
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Swingwood, Alan: Kitle Kültür Efsanesi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1996. Adıgüzel, Yusuf: Kitle Toplumunun Açmazları: Kültür Endüstrisi, Şehir Yayınları, İstanbul, 2001. Alemdar, K.&Erdoğan,İ. : Öteki Kuram, Erk Yayınları, Ankara, 2002. Alemdar, K.&Erdoğan,İ. : Popüler Kültür ve İletişim, Erk Yayınları, Ankara, 2005. Dellaloğlu, F. Besim: Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları, Ankara, 2000. Erol, Ayhan: Popüler Müziği Anlamak, Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2005. Kızılçelik, Sezgin: Frankfurt Okulu, Anı Yayıncılık, Ankara, 2000. Özbek, Meral: Popüler Kültür ve Orhangencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003. Crane, Diana: Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2003. Debord, Guy: Gösteri Toplumu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996.
Yardımcı Kaynaklar Adorno, W. Theodor: “Kültür Endüstrini Yeniden Düşünürken”, Yaz 2003, Sayı:36, Cogito Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Attali, Jacques: Gürültüden Müziğe, çev: Gülüş Gülçigil Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005. Çelik, Celaleddin: Kitle İletişim Araçları ve Popüler Kültür İlişkisine Sosyolojik Bir Yaklaşım, Medyada Yeni Yaklaşımlar, Metin Işık (Ed.), Eğitim Kitapevi Yayınları, Konya, 2004. Çelikcan, Peyami: Müziği Seyretmek, Yansıma Yayınları., Ankara, 1996. Finkelstein, Sidney: Müzik Neyi Anlatır, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2000. Frith Simon: Popüler Müziğin Endüstrileşmesi, Müzik ve İletişim. Çivi yazıları, İstanbul, 2000. Gans, J.Gans: Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2005. 110 Garamond, Peter: The Oxford Companion To Popular Music, Oxford University Press, New York, 1991. Güngör, Nazife.: Arabesk: Sosyo-Kültürel Açıdan Arabesk Müzik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1990. Gürbilek, Nurdan: Vitrinde Yaşamak, 1980’lerin Kültürel İklimi, Metis Yayınları, İstanbul, 1992. Işık, Metin: Kitle İletişim Sistemleri, Eğitim Kitabevi, Konya, 2002. Le Bon, Gustave: Kitleler Psikolojisi, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2001. Lull, James: Popüler Müzik ve İletişim. Çivi yazıları, İstanbul, 2000. Mutlu, Erol: Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya, Ankara, 2005. Mutlu, Erol: İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2004. Oskay, Ünsal: Müzik ve Yabacılaşma, Der Yayınları, İstanbul, 1995. Solmaz, Metin: Türkiye’de Pop Müzik Dünü ve Bugünü ile bir İntiflak Masalı, Pan Yayınları, İstanbul, 1996. Tekelioğlu, Orhan: Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen Halk Zevki , Telos Yayıncılık, İstanbul, 2006. Turinay, Necmettin: Kültür, Dil ve Sanata Dair, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996. Weber, Samuel.: “Eleştirel Kuram ve Okuma”, Yaz 2003, Sayı:36, Cogito Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Wicke, Peter: Mozart’tan Modonna’ya: Popüler Müziğin Bir Kültür Tarihi”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. Williams, Raymond: Kültür, İmge Yayınevi, Ankara, 1993.

Ders ile ilgili dosyalar