Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEDYA VE POPÜLER KÜLTÜR |
Üçüncü düzey |
RTS 907 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe.
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Çilem Tuğba Koç
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bu ders, popüler kültürü ve hayatımızdaki rolünü analiz etmeyi ve tartışmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, popüler kültüre dair ana teorileri ve güncel tartışmaları farklı örneklerle ilişkilendirilecektir. Ayrıca Türkiye’de üretilen popüler kültüre yakından bakılarak, konu daha geniş bağlamda değerlendirilecektir.
|
1- |
Kültüre ve Popüler Kültüre Getirilen Yaklaşımlar
|
2- |
Kitle Kültürünün Doğuşu ve Modern Çağ
|
3- |
Tüketim Kültürü, Yüksek Kültür ve Alçak Kültür Tartışmaları
|
4- |
Popüler Kültürde Kullanım ve Değişim Değerleri
|
5- |
Fordist ve Postfordist Dönemde Tüketim Kültürü
|
6- |
Fordist ve Postfordist Dönemde Tüketim Kültürü
|
7- |
Türkiyede Neo-liberal Medya Politikaları ve Popüler Kültür
|
8- |
Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
|
9- |
Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
|
10- |
Adorno Perspektifinden Popüler Müzik ve Popüler Kültürü Anlamak
|
11- |
Popüler Kültür ve Kimliğin Giyimle İfadesi
|
12- |
Popüler Kültür ve Medya Gösterisi
|
13- |
Küreselleşme İdeolojisi ve Popüler Kültür
|
14- |
Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Popüler Kültür Yaklaşımları
|
15- |
Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Popüler Kültür Yaklaşımları
|
16- |
Genel Değerlendirme
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Popüler kültür ürünlerinin eleştirel okumasını yapabileceklerdir
|
2- |
Popüler kültürü tarihsel bir olgu olarak algılamaya başlayacaklardır
|
3- |
Popüler kültürün diğer kültür ve güç ilişkileri ile olan bağlantıları üzerine yorum yapabilecekledir
|
4- |
Popüler kültürü özelde metinler üzerinden ve genel olarak tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
|
5- |
Popüler kültür analizi üzerine çeşitli yaklaşımları tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
|
|
2- |
Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
|
|
3- |
Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
|
|
4- |
Ekip çalışması becerisinin kazanılması
|
|
5- |
İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebilme ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
|
|
6- |
Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
7- |
Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
8- |
Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
3
|
15
|
45
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
20
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Swingwood, Alan: Kitle Kültür Efsanesi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1996. Adıgüzel, Yusuf: Kitle Toplumunun Açmazları: Kültür Endüstrisi, Şehir Yayınları, İstanbul, 2001. Alemdar, K.&Erdoğan,İ. : Öteki Kuram, Erk Yayınları, Ankara, 2002. Alemdar, K.&Erdoğan,İ. : Popüler Kültür ve İletişim, Erk Yayınları, Ankara, 2005. Dellaloğlu, F. Besim: Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları, Ankara, 2000. Erol, Ayhan: Popüler Müziği Anlamak, Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2005. Kızılçelik, Sezgin: Frankfurt Okulu, Anı Yayıncılık, Ankara, 2000. Özbek, Meral: Popüler Kültür ve Orhangencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003. Crane, Diana: Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2003. Debord, Guy: Gösteri Toplumu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Adorno, W. Theodor: “Kültür Endüstrini Yeniden Düşünürken”, Yaz 2003, Sayı:36, Cogito Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Attali, Jacques: Gürültüden Müziğe, çev: Gülüş Gülçigil Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005. Çelik, Celaleddin: Kitle İletişim Araçları ve Popüler Kültür İlişkisine Sosyolojik Bir Yaklaşım, Medyada Yeni Yaklaşımlar, Metin Işık (Ed.), Eğitim Kitapevi Yayınları, Konya, 2004. Çelikcan, Peyami: Müziği Seyretmek, Yansıma Yayınları., Ankara, 1996. Finkelstein, Sidney: Müzik Neyi Anlatır, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2000. Frith Simon: Popüler Müziğin Endüstrileşmesi, Müzik ve İletişim. Çivi yazıları, İstanbul, 2000. Gans, J.Gans: Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2005. 110 Garamond, Peter: The Oxford Companion To Popular Music, Oxford University Press, New York, 1991. Güngör, Nazife.: Arabesk: Sosyo-Kültürel Açıdan Arabesk Müzik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1990. Gürbilek, Nurdan: Vitrinde Yaşamak, 1980’lerin Kültürel İklimi, Metis Yayınları, İstanbul, 1992. Işık, Metin: Kitle İletişim Sistemleri, Eğitim Kitabevi, Konya, 2002. Le Bon, Gustave: Kitleler Psikolojisi, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2001. Lull, James: Popüler Müzik ve İletişim. Çivi yazıları, İstanbul, 2000. Mutlu, Erol: Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya, Ankara, 2005. Mutlu, Erol: İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2004. Oskay, Ünsal: Müzik ve Yabacılaşma, Der Yayınları, İstanbul, 1995. Solmaz, Metin: Türkiye’de Pop Müzik Dünü ve Bugünü ile bir İntiflak Masalı, Pan Yayınları, İstanbul, 1996. Tekelioğlu, Orhan: Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen Halk Zevki , Telos Yayıncılık, İstanbul, 2006. Turinay, Necmettin: Kültür, Dil ve Sanata Dair, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996. Weber, Samuel.: “Eleştirel Kuram ve Okuma”, Yaz 2003, Sayı:36, Cogito Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Wicke, Peter: Mozart’tan Modonna’ya: Popüler Müziğin Bir Kültür Tarihi”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. Williams, Raymond: Kültür, İmge Yayınevi, Ankara, 1993.
|
|