Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Kimya > FİZİKOKİMYA I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FİZİKOKİMYA I Birinci düzey KİM351 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Genel Kimya-I ve Genel Kimya-II derslerinden başarılı olmak gereklidir.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. YAHYA GÜZEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. Zeki BÜYÜKMUMCU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze doğrudan anlatım
Dersin amacı Fizikokimyanın temel konu ve kavramlarının öğretilmesi, kimyasal olayların temelini oluşturan ilkeler, bilimsel yasalar ve kuramların, kimyasal ve fiziksel değişime eşlik eden enerji ve termodinamik niceliklerin kavranması dersin temel hedefleridir.
Dersin tanımı Bu ders fiziksel yöntemlerin kimyaya uygulanmasıyla ortaya çıkan kimyanın bir alt dalıdır. Bu dersin anlaşılabilmesi için Genel Kimya bilgisi genel matematik ve Genel Fizik derslerinin alınmış olması gereklidir. Dersin temel konuları; Kimyanın ve fizikokimyanın temel kavramları ve yasaları (Sistem ve hal değişkenleri, Hal denklemleri ve özellikleri), Ideal gazlar ve ideal gaz karışımları (ideal gaz ve karışımlarına ilişkin temel yasalar ve bağıntılar), Kinetik gaz kuramı, Termodinamiğin temel yasaları (1. yasa, 2. yasa ve temel eşitlikleri)başlıklarını taşımaktadır. Bir Reaksiyonun Standart Gibbs Serbest Enerjisi, Helmholtz Serbest Enerjisi. Gerçek Gazların Gibbs Serbest Enerjisinin Basınca Bağlılığı.

Dersin içeriği
1- 1) GAZLARIN ÖZELLİKLERİ İDEAL GAZLAR
2- GERÇEK GAZLAR
3- 2) TERMODİNAMİĞİN 1.KANUNU TEMEL KAVRAMLAR: İş, Isı ve Enerji
4- İç Enerji, Entalpi Adyabatik Değişmeler
5- TERMOKİMYA Entalpi Değişimleri
6- HAL FONKSİYONLARI VE TAM DİFERANSİYELLER Joule–Thomson Etki
7- 3) TERMODİNAMİĞİN 2.KANUNU KENDİLİĞİNDEN DEĞİŞİMLERİN YÖNÜ Enerjinin dağılımı
8- Entropi, Termodinamiğin 3.Kanunu
9- ARA SINAV
10- REAKSİYON İÇ ENERJİSİ VE ENTALPİSİ STANDART OLUŞUM ENTALPİSİ
11- KİMYASAL VE FİZİKSEL OLAYLARDAKİ ENTALPİ DEĞİŞİMLERİ
12- HESS YASASI
13- Sistem üzerinde Helmholtz ve Gibbs enerjileri
14- BİRİNCİ VE İKİNCİ KANUNLARIN BİRLEŞTİRİLMESİ Temel Eşitlik
15- İç Enerji ve Gibbs Enerjisinin Özellikleri
16- Gerçek Gazların Gibbs Serbest Enerjisinin Basınca Bağlılığı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Gaz davranışlarını ve özelliklerini anlayabilme becerisi
2- Bir kimyasal reaksiyona eşlik eden enerji değişimlerini hesaplayabilme becerisi
3- Bir kimyasal reaksiyona eşlik eden enerji değişimlerini yorumlayabilme becerisi
4- Bir olayın gerçekleşip gerçekleşemeyeceği hakkında yorum yapabilme yetkinliği
5- Kendiliğinden olan olaylara termodinamik yaklaşım getirebilme yetkinliği
6- Öğrendiği bu konuları endüstriyel uygulamalarla ilişkilendirebilme yetkinliği
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2- Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3- Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4- Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5- Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7- Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9- Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10- Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11- Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12- Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13- Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14- Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15- Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 8 32
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Fizikokimya, Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi,5. Baskı, Ankara, 2004
Yardımcı Kaynaklar Fizikokimya, P.W. ATKINS, çev. Salih Yıldız, Hamza Yılmaz, Esma Kılıç, Bilim Kitabevi, 1. Baskı, 2001. Fizikokimya, A.R.Berkem, S. Baykut, İ.Ü. Yayınları, No: 2735, İstanbul, 1980

Ders ile ilgili dosyalar