Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİKOKİMYA I |
Birinci düzey |
KİM351 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Genel Kimya-I ve Genel Kimya-II derslerinden başarılı olmak gereklidir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YAHYA GÜZEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Zeki BÜYÜKMUMCU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze doğrudan anlatım
|
Dersin amacı
|
Fizikokimyanın temel konu ve kavramlarının öğretilmesi, kimyasal olayların temelini oluşturan ilkeler, bilimsel yasalar ve kuramların, kimyasal ve fiziksel değişime eşlik eden enerji ve termodinamik niceliklerin kavranması dersin temel hedefleridir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders fiziksel yöntemlerin kimyaya uygulanmasıyla ortaya çıkan kimyanın bir alt dalıdır. Bu dersin anlaşılabilmesi için Genel Kimya bilgisi genel matematik ve Genel Fizik derslerinin alınmış olması gereklidir.
Dersin temel konuları; Kimyanın ve fizikokimyanın temel kavramları ve yasaları (Sistem ve hal değişkenleri, Hal denklemleri ve özellikleri), Ideal gazlar ve ideal gaz karışımları (ideal gaz ve karışımlarına ilişkin temel yasalar ve bağıntılar), Kinetik gaz kuramı, Termodinamiğin temel yasaları (1. yasa, 2. yasa ve temel eşitlikleri)başlıklarını taşımaktadır. Bir Reaksiyonun Standart Gibbs Serbest Enerjisi, Helmholtz Serbest Enerjisi. Gerçek Gazların Gibbs Serbest Enerjisinin Basınca Bağlılığı.
|
1- |
1) GAZLARIN ÖZELLİKLERİ
İDEAL GAZLAR
|
2- |
GERÇEK GAZLAR
|
3- |
2) TERMODİNAMİĞİN 1.KANUNU
TEMEL KAVRAMLAR:
İş, Isı ve Enerji
|
4- |
İç Enerji, Entalpi
Adyabatik Değişmeler
|
5- |
TERMOKİMYA
Entalpi Değişimleri
|
6- |
HAL FONKSİYONLARI VE TAM DİFERANSİYELLER
Joule–Thomson Etki
|
7- |
3) TERMODİNAMİĞİN 2.KANUNU
KENDİLİĞİNDEN DEĞİŞİMLERİN YÖNÜ
Enerjinin dağılımı
|
8- |
Entropi, Termodinamiğin 3.Kanunu
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
REAKSİYON İÇ ENERJİSİ VE ENTALPİSİ
STANDART OLUŞUM ENTALPİSİ
|
11- |
KİMYASAL VE FİZİKSEL OLAYLARDAKİ ENTALPİ DEĞİŞİMLERİ
|
12- |
HESS YASASI
|
13- |
Sistem üzerinde Helmholtz ve Gibbs enerjileri
|
14- |
BİRİNCİ VE İKİNCİ KANUNLARIN BİRLEŞTİRİLMESİ
Temel Eşitlik
|
15- |
İç Enerji ve Gibbs Enerjisinin Özellikleri
|
16- |
Gerçek Gazların Gibbs Serbest Enerjisinin Basınca Bağlılığı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gaz davranışlarını ve özelliklerini anlayabilme becerisi
|
2- |
Bir kimyasal reaksiyona eşlik eden enerji değişimlerini hesaplayabilme becerisi
|
3- |
Bir kimyasal reaksiyona eşlik eden enerji değişimlerini yorumlayabilme becerisi
|
4- |
Bir olayın gerçekleşip gerçekleşemeyeceği hakkında yorum yapabilme yetkinliği
|
5- |
Kendiliğinden olan olaylara termodinamik yaklaşım getirebilme yetkinliği
|
6- |
Öğrendiği bu konuları endüstriyel uygulamalarla ilişkilendirebilme yetkinliği
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
6
|
3
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
8
|
32
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fizikokimya, Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi,5. Baskı, Ankara, 2004
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fizikokimya, P.W. ATKINS, çev. Salih Yıldız, Hamza Yılmaz, Esma Kılıç, Bilim Kitabevi, 1. Baskı, 2001.
Fizikokimya, A.R.Berkem, S. Baykut, İ.Ü. Yayınları, No: 2735, İstanbul, 1980
|
|