Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVRE HUKUKU |
Birinci düzey |
ÇM 405 |
Seçmeli |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ERTUĞRUL YUVALI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ŞÜKRAN EKECİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Osman DURAN Arş. Gör. Volkan ÖZÇELİK
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler ve uygulama örnekleri yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
|
Dersin amacı
|
Çevre sorunsalını tanıtmak, ve bu sorunsalla ilgili hukuk kuralları hakkında bilgi vermek ve çevreyle ilgili ortaya çıkan hukukî uyuşmazlıkların çözüm yollarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Çevre Hukuku kısa bir süreden beri dünyada ve ülkemizde hızla gelişen yeni hukuk dallarından biri haline gelmiştir. Çevre sorunlarının her düzeyde artan önemi, bireylerin kendi aralarındaki, bireylerle devletler ve devletler arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan çevre konulu uyuşmazlıkların sayısını ve çeşidini arttırmıştır. Geleneksel hukuk dallarının çözmekte yetersiz kaldığı çevre sorunları, Çevre Hukukunun gelişmesindeki temel etmen olmuştur. Çevre Hukuku dersinde, geleceğin hukukçularına Çevre Hukukunun amacı, kapsamı, kaynakları, kavramları ve temel ilkeleri hakkında bilgiler vermek amaçlanmaktadır. Bu hukuk dalının gelişmesine katkıda bulunan yerli ve yabancı yargı kararlarından örnekler vererek, dünyayı ve gelecek kuşakları tehdit eden küresel çevre sorunlarının yani sıra, ulusal, bölgesel ve yerel düzeydeki sorunların çözümüne hukuk yoluyla katkıda bulunmanın yöntemlerini göstermek de dersin amaçları arasındadır. Ulusal ve uluslararası çevre hukukunun kuram ve kurallarıyla insan haklarından biri olarak çevre hakkının tanıtılması dersin temel konuları arasında yer almaktadır.
|
1- |
Çevre Hukukuna Giriş
|
2- |
Çevre Politikası
|
3- |
Çevre Hukukunun Amacı
|
4- |
Sürdürülebilir Kalkınma
|
5- |
Çevre Hakkı
|
6- |
Çevre Hukukunda Temel İlkeler
|
7- |
Katılım İlkesi
|
8- |
İhtiyat İlkesi
|
9- |
Çevresel Etki Değerlendirmesi Uygulamalı Örnekleri
|
10- |
Çevre Tahribatının Önlenmesi İçin Alınacak Tedbirler
|
11- |
Çevre Hukukunda Cezai Sorumluluk Boyutu
|
12- |
Cezai Sorumluluğun Çevrenin Korunmasındaki Rolü
|
13- |
Cezai Sorumluluğun Çevrenin Korunmasındaki Rolü
|
14- |
Mevzuatımızın Ulusal Mevzuata Uyumunun Değerlendirilmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çevre sorunlarından doğan hukuki uyuşmazlıkların çözüm yollarını öğrenme
|
2- |
Çevre kavramının anlaşılması
|
3- |
Mevzuatımızın uluslararası mevzuata uyumunun değerlendirilmesi
|
4- |
Daha yaşanılabilir bir çevre için alınması gereken önlemlerin tartışılması.
|
5- |
Çevre Hukukunun hukuk sistemi içerisindeki yerinin saptanması.
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Turgut, Nükhet Yılmaz; Çevre Politikası ve Hukuku, Ankara 2009
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çevre hukuku ile ilgili diğer kitap ve uygulama örnekleri
|
|