Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FİLİZ SÖNMEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Filiz SÖNMEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Filiz SÖNMEZ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kayseri’nin 20. yüzyıldaki değişim parametrelerinin neler olduğu ve mimarlık ortamında nasıl vuku bulduğu kent merkezi ve yakın çevresindeki örnekler çerçevesinde incelenecektir.
|
Dersin tanımı
|
20. yüzyılda Kayseri’deki değişim, kentte açılan büyük alışveriş merkezleri, kent merkezindeki konut dokusunun boşaltılması ve ticari alanlara dönüştürülme çalışmaları, toplu konut projeleri veya kentsel büyümenin tarihi çevreyle sancılı ilişkileri çerçevesinden de okunabileceği gibi, kentte mimarlık ortamının değişimine aktif katkıda bulunan mimar ve mühendis gibi teknik özneler ve onların mimari projeleri üzerinden de değerlendirilebilir. Bu seçim öğrenci ile birlikte yapıldıktan sonra, sunum ve yazılı değerlendirme ile ders yürütülecektir.
|
1- |
Dersin işlenişi hakkında bilgi vermek
|
2- |
Modernleşme Sürecinde Kayseri
|
3- |
Kayseri Kentinde Fiziksel Çevrenin Değişimi
|
4- |
Kayseri Cumhuriyet Dönemi ticari yapıları
|
5- |
Kayseri Cumhuriyet Dönemi kamu yapıları
|
6- |
Kayseri Cumhuriyet Dönemi kamu yapıları
|
7- |
Kayseri Cumhuriyet Dönemi konut planlaması
|
8- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
9- |
Arasınav
|
10- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
11- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
12- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
13- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
14- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
15- |
Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kayseri merkez ve yakın çevresindeki yapıları tanımak
|
2- |
Sözlü tarih çalışmaları ile de kentlinin belleğinde yaşayan anı değeri olan yapıları tesbit etmek
|
3- |
Kent kültürü ve tarihine ait yeni bilgiler elde ederek kent envanterinin gelişmesine katkıda bulunmak
|
4- |
Sözlü Tarih arşivi oluşturmak
|
5- |
Ders sonunda öğrenciler tarafından yapılacak posterlerle sergi yapmak
|
6- |
Kayseri'nin modernleşme sürecini anlamak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mimari Tasarım
|
|
2- |
Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
|
|
3- |
Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
|
|
4- |
Mimarlık Tarihi
|
|
5- |
Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
|
|
6- |
Malzeme Bilgisi
|
|
7- |
Kentsel Tasarım/Şehircilik
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
3
|
3
|
Ödevler
|
10
|
3
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
3
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
10
|
3
|
30
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
3
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
5
|
3
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
200
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çakıroğlu, N., (1952). Kayseri Evleri, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gündoğdu, G., (1986). Kayseri Sit Alanı İçinde Yer Alan Sivil Mimarlık Örnekleri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Restorasyon Anabilimdalı, İstanbul.
İmamoğlu, V., (2006). Geleneksel Kayseri Evleri, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları No:49, Kayseri.
Faroqhi, S., (2007). Orta Halli Osmanlılar, Çev. H. Çalışkan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
Kongar, E., (1986). “Kayseri: Kent Planlaması için Toplumsal Araştırma”, Türkiye Üzerine Araştırmalar, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Bozdoğan, S., (2005). “Türk Mimari Kültüründe Modernizm: Genel Bir Bakış”, Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Ed.S.Bozdoğan, R.Kasaba, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Göle, N., (2004). “Batı Dışı Modernlik: Kavram Üzerine”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce Cilt:3, Modernleşme ve Batıcılık: 56-67,, Ed. Bora, Tanıl ve Gültekingil, Murat, İletişim Yayınları, İstanbul,
Anonim. “At Meydanından Cumhuriyet Meydanına”, Erciyes Halkevi Dergisi, 2.teşrin 1939, 13/2: 376-380.
Bilgin, İ., (2010). “Türkiye Mimarlığı: Türkiye’de Konut Kültürünün Değişimi”, Bilim ve Sanat Vakfı Bülten, 72.
Tanyeli, U., (1996). “Osmanlı Barınma Kültüründe Batılılaşma-Modernleşme: Yeni Bir Simgeler Dizgesinin Oluşumu”, Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme: 1-5., Ed. Y. Sey. Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
|
|