Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ TERMİNOLOJİ-I |
Birinci düzey |
TDS 153 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HARUN İN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Harun İN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, maket üzerinde çalışma, terimleri doğru söyleme ve yazma çalışması, olgu sunumu
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, sağlık alanında eğitim gören öğrencilerin tıbbi terminolojiyi etkin ve doğru bir şekilde kullanmalarını sağlamaktır. Ders, tıbbi terimlerin temel yapısını, kök, ön ek ve son eklerin kullanımını öğretirken; vücut sistemleri, hastalık türleri, tanı ve tedavi yöntemleri, anatomi, fizyoloji, patoloji ve farmakoloji gibi çeşitli alanlara ait terminolojiyi kapsamaktadır. Öğrenciler, üreme, üriner, endokrin, sinir, duyu organları, deri ve bağışıklık sistemleri gibi farklı sistemlerin yapı ve işlevlerine dair temel bilgileri öğrenirken, bu sistemlerle ilgili patolojik durumları ve ilgili tedavi prosedürlerini de tanıyacaklardır. Bu dersin sonunda öğrenciler, klinik uygulamalarda etkili iletişim sağlayarak tıbbi terimleri profesyonel bir şekilde kullanabilme yetkinliğine sahip olacaklardır.
|
Dersin tanımı
|
Bu dersin amacı, sağlık alanında eğitim gören öğrencilerin tıbbi terminolojiyi etkin ve doğru bir şekilde kullanmalarını sağlamaktır. Ders, tıbbi terimlerin temel yapısını, kök, ön ek ve son eklerin kullanımını öğretirken; vücut sistemleri, hastalık türleri, tanı ve tedavi yöntemleri, anatomi, fizyoloji, patoloji ve farmakoloji gibi çeşitli alanlara ait terminolojiyi kapsamaktadır. Öğrenciler, üreme, üriner, endokrin, sinir, duyu organları, deri ve bağışıklık sistemleri gibi farklı sistemlerin yapı ve işlevlerine dair temel bilgileri öğrenirken, bu sistemlerle ilgili patolojik durumları ve ilgili tedavi prosedürlerini de tanıyacaklardır. Bu dersin sonunda öğrenciler, klinik uygulamalarda etkili iletişim sağlayarak tıbbi terimleri profesyonel bir şekilde kullanabilme yetkinliğine sahip olacaklardır.
|
1- |
Tıbbi terminolojiye giriş, temel tanım ve harflerin okunuşu
|
2- |
Tıbbi terimleri oluşturan ögeler; Kökler ,Ön Ekler
|
3- |
Tıbbi terimleri oluşturan ögeler; Son Ekler, Kısaltmalar
|
4- |
Vücut yapısı( Anatomi Türleri, Yönler, Düzlemler, Eksenler, Bölgeler, Boşluklar; Anatomik Hareketler)
|
5- |
Hücre, doku, organ ve sistemler, hücre doku, organlar ile ilgili patolojiler
|
6- |
Hastalıklar( Salgın Hastalıklar, Enfeksiyon Hastalıkları, Neopilastik Hastalıklar ), Hastalıklar ile ilgili oluşumlar,
|
7- |
Tanı ve Muayene Yöntemleri, Kullanılan Cihazlar, Tedavi Yöntemleri, Hastalıklarda Kullanılan İlaçlar
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
İskelet sistemi, iskeletin bölümleri, kemiğin yapısı, çeşitleri, kemik iliği, eklem-kıkırdak yapısı ve çeşitleri, omurga, ligament, tendon yapıları, uzmanlık alanları
|
10- |
Kas sistemi ile ilgili terimler (Kasların işlevi, yapısı, çeşitleri, kas kontraksiyon ve relaksasyonu, inervasyonu, antagonist kaslar, kas hareketleri, ilgili uzmanlıklar)
|
11- |
Kalp-damar sistemi terimleri (kalp-damar sisteminin işlevi, yapısı, damar çeşitleri, nabız, tansiyon, lenfatik sistem, konu ile ilgili uzmanlıklar, kalp-damar sistemi patolojileri, tanı ve tedavi prosedürleri)
|
12- |
Kan ve bağışıklık sistemi terimleri (plazma, kan hücreleri, kan grupları, immünite yapısı-işlevi-çeşitleri, kan ve immünite ile ilgili hastalıklar, tanı ve tedavi prosedürleri)
|
13- |
Kan ve bağışıklık sistemi terimleri (plazma, kan hücreleri, kan grupları, immünite yapısı-işlevi-çeşitleri, kan ve immünite ile ilgili hastalıklar, tanı ve tedavi prosedürleri)
|
14- |
Solunum sistemi terimleri (işlevi, yapısı, solunum, ilgili uzmanlıklar, solunum sistemi patolojileri, tanı ve tedavi prosedürleri).
|
15- |
Sindirim sistemi terimleri (işlevi, yapısı, yardımcı sindirim organları, sindirim, ilgili uzmanlıklar, sindirim sistemi patolojileri, tanı ve tedavi prosedürleri).
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tıbbi terminolojinin gerekliliğini algılamak
|
2- |
Tıbbi terminolojinin öğelerini (önek, kök, sonek, kaynaştırıcı ) öğrenmek, terimlerin analizini yapabilmek
|
3- |
Vücut yapısını (hücre, doku, yön, düzlem, boşluklar) kavramak
|
4- |
Vücudun, sağlık ve hastalık durumunda oluşacak değişimlerini ayırd etme
|
5- |
Öğrendiği terimleri sahada kullanabilme beceresi kazanma
|
6- |
Öğrendiği terimleri doğru yazma ve söyleme
|
7- |
Hastalıkları tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde sınıflandırabilmek
|
8- |
Diğer derslerde kullanılan terimleri rahatlıkla anlayabilir
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
|
|
4- |
Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
|
|
5- |
Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
|
|
6- |
Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
|
|
7- |
EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
|
|
8- |
Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
|
|
9- |
Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
|
|
10- |
Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
|
|
11- |
Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
52
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notları, Vaka Örnekleri, Power Point Sunumları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Günal, S., (2020). Klinik Yaklaşımlı SAĞLIK DİLİ . Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Dikmetaş Yardan, E. (2019). Sağlık Hizmetlerinde Tıbbi Terminoloji Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Mutuş, R. (Editor), & Pehlevan, F. (Editor), (2019). Sağlık Bilimleri İçin Tıbbi Terminoloji . Ankara: Nobel Tıp Kitapevi.
|
|