Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FARMAKOLOJİ III |
Birinci düzey |
FRL 401 |
Zorunlu |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. AYŞE KÜBRA KARABOĞA ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. M. Betül Yerer Aycan, Doç. Dr. Gökhan Ünal, Dr. Öğr. Üyesi Eren Demirpolat, Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Kübra Karaboğa Arslan, Arş Gör. Dr. Ebru Uzunhisarcıklı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler teorik olarak işlenmekte olup, ders sonunda öğrencilerden soru-cevap tekniği ile her konunun genel tekrarı yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Sistem farmakolojisi kapsamında kemoterapötikler, endokrin sistem ve otakoid sisteme ait ilaçlarla ilgili teorik bilgilerin ve tedavideki kullanımlarının kavratılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Eczacıların neredeyse her alanda ihtiyaç duyduğu farmakoloji bilgisinin kazandırıldığı derstir.
|
1- |
- Kemoterapötiklere Giriş:İnfeksiyon Tedavisinin Farmakolojik ve Farmakokinetik Esasları (2018 öncesi)
- Otakoidler (2018 sonrası)
Otakoidler hakkında genel bilgi ve histamin, antihistaminikler
Serotonin, agonist ve antagonistleri
Peptit yapılı otakoidler (Anjiyotensinler, kininler)
Eikozanoidler ve diğer otakoidler (PAF, NO)
|
2- |
- Beta-Laktam Antibiyotikler 1:Penisilinler (2018 öncesi)
- Beta-Laktam Antibiyotikler 2:Sefalosporinler ve Diğerleri (2018 öncesi)
- Non-steroidal antienflamatuvar ilaçlar (2018 sonrası)
|
3- |
- Makrolid,Linkozamid ve Streptogramin Antibiyotikler ve Linezolid (2018 öncesi)
- Tetrasiklinler (2018 öncesi)
- Amfenikoller (2018 öncesi)
- Aminoglikozidler (2018 öncesi)
- Dar Spektrumlu Antistafilokokal ve Antianaerobik İlaçlar ve Polipeptid Yapılı Antibiyotikler (2018 öncesi)
- Endokrin sisteme giriş (2018 sonrası)
|
4- |
- Fluorokinolonlar (2018 öncesi)
- Sulfonamidler,Ko-trimoksazol ve Trimetoprim (2018 öncesi)
- Antifungal Antibiyotikler ve Diğer Antifungal İlaçlar (2018 öncesi)
- Antimikrobik İlaçlar Arasındaki Etkileşmeler ve Kombinasyonlar
- Tüberküloz ve Diğer Mikobakteri İnfeksiyonlarında Kullanılan İlaçlar (2018 öncesi)
- Üriner İnfeksiyonların Tedavisine Özgü İlaçlar (2018 öncesi)
- İnsülin ve oral antidiyabetik ilaçlar (2018 sonrası)
|
5- |
- Antiamibik İlaçlAr ve Diğer Antiprotozoal İlaçlar (2018 öncesi)
- Antimalaryal İlaçlar (2018 öncesi)
- Antihelmintik İlaçlar (2018 öncesi)
- Ektoparazitlere Karşı Kullanılan İlaçlar
- Antiviral İlaçlar (2018 öncesi)
- Antiseptikler ve Dezenfektanlar (2018 öncesi)
- Tiroit hormonları ve antitiroit ilaçlar (2018 sonrası)
- Paratiroit hormonu, kalsitonin, D vitamini, bifosfonatlar ve diğer osteoporoz ilaçları (2018 sonrası)
- Kalsitonin ve kalsiyuum metabolizması bozukluklarında kullanılan ilaçlar (2018 sonrası)
|
6- |
- Kanser Kemoterapisinin Esasları ve Antineoplastik İlaçlar (2018 öncesi)
- İmmün Sistem Bozuklukları ve İmmünomodülatör İlaçlar (2018 öncesi)
- Östrojenler, projestinler, androjenler, antiöstrojenik ilaçlar (2018 sonrası)
|
7- |
- Endokrin Sistem Farmakolojisisnin Esasları (2018 öncesi)
- Oral kontraseptif ilaçlar (2018 sonrası)
|
8- |
- İnsülin,Oral Antidiyabetik İlaçlar ve Glukagon (2018 öncesi)
- Kortikosteroitler ve antagonistleri, ACTH ve mineralokortikoitlerin farmakolojisi (2018 sonrası)
|
9- |
- Kortikosteroidler,Kortikosteroid Antagonistleri ve ACTH (2018 öncesi)
- Tiroid İlaçları:Tiroid Hormonları, Antitiroid İlaçlar, Tirotropin ve Tirotropin Salıverici Hormon (2018 öncesi)
- Kortikosteroitler ve antagonistleri, ACTH ve mineralokortikoitlerin farmakolojisi (2018 sonrası)
|
10- |
- Kalsiyotropik İlaçlar:Paratiroid Hormonu,D Vitamini,Kalsitonin,Bifosfonatlar ve Diğerleri (2018 öncesi)
- Oksitosik İlaçlar (2018 sonrası)
|
11- |
- Androjenler,Anabolik Steroidler ve Antiandrojenik İlaçlar (2018 öncesi)
- Estrojenler,Projestinler ve Antagonistleri (2018 öncesi)
- Oral Kontraseptifler ve Diğer Gebelik Önleme Yöntemleri (2018 öncesi)
- Solunum Sistemi Farmakolojisi (2018 sonrası)
Ekspektoranlar
Mukolitikler
Antitussifler
Bronkodilatör ve diğer antiastmatik ilaçlar
Kronik obstrüktif akciğer hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçlar
Rinit tedavisinde kullanılan ilaçlar
|
12- |
- Hipofiz ve Hipotalamus Hormonları (2018 öncesi)
- Oksitosik İlaçlar (2018 öncesi)
- Solunum Sistemi Farmakolojisi (2018 sonrası)
Ekspektoranlar
Mukolitikler
Antitussifler
Bronkodilatör ve diğer antiastmatik ilaçlar
Kronik obstrüktif akciğer hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçlar
Rinit tedavisinde kullanılan ilaçlar
|
13- |
- Otakoidler (2018 öncesi)
- Histamin ve Antihistaminikler (2018 öncesi)
- Solunum Sistemi Farmakolojisi (2018 sonrası)
Ekspektoranlar
Mukolitikler
Antitussifler
Bronkodilatör ve diğer antiastmatik ilaçlar
Kronik obstrüktif akciğer hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçlar
Rinit tedavisinde kullanılan ilaçlar
|
14- |
- Serotonin,Agonistleri ve Antagonistleri (2018 öncesi)
- Peptid Yapılı Otakoidler ve Nitrik Oksid (2018 öncesi)
- Vitaminler (2018 sonrası)
Suda çözünen vitaminler
Yağda çözünen vitaminler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Antimikrobik tedavi prensiplerini tanımlar,etki ve direnç mekanizmalarının ilaç seçimindeki önemini kavrar. Akılcıl antibiyotik kullanım prensiplerini tanımlar.
|
2- |
Endokrin ve otakoid sistem ilaçlarını tanır.
|
3- |
Alerji durumunda alternatif ilaç seçebilir. İlaç tarifi ve danışmanlığı yapabilir.
|
4- |
İlaç etkileşimlerini saptar ve çözüm önerebilir.
|
5- |
Piyasadaki ruhsatlı müstahzarları ve dozaj şekillerini tanır.
|
6- |
İlaç ve biyokimyasal parametreler arasında ilişki kurabilir.
|
7- |
Hastalığa özgü olarak ideal ilacı seçebilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
1
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Oğuz Kayaalp- Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Goodman-Gilman’s Pharmacology
Katzung’Pharmacology
Lippincott-Farmakoloji
Türk Farmakoloji Derneği Farmakoloji Kitabı
|
|