Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Kimya (yl. Yabanci Dil) > MATERIAL CHARACTERIZATION IN INORGANIC CHEMISTRY
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATERIAL CHARACTERIZATION IN INORGANIC CHEMISTRY İkinci düzey CHEM-525 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör PROF. DR. NİLGÜN ÖZPOZAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof.Dr.Şaban PATAT, Prof.Dr.Nilgün ÖZPOZAN,
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli yüz yüze ders anlatım
Dersin amacı Anorganik katı madde ve malzemelerin karakterize edilmelerinde kullanılan bazı aletsel yöntemlerin tanıtılarak, analizlerin nasıl yapıldığının ve analiz sonuçlarının değerlendirme ve yorumlarının öğretilmesidir
Dersin tanımı Dersin Tanımı Katı anorganik maddeler, malzemeler hakkında genel bilgiler, genel özellikler ve sınıflandırmalar. Karakterizasyonlarda kullanılan XRD, SEM, DTA/TG, UV-VIS gibi belli başlı yöntemlerin tanıtılması, analizlerin nasıl gerçekleştirdiğinin açıklanması, ölçüm sonuçlarının değerlendirme ve yorumlanmasına ait bazı örnekler üzerinde durulması

Dersin içeriği
1- Katı ve anorganik maddelerin genel sınıflandırılmaları, kristalin ve amorf katılar, kristalin katıların genel özellikleri
2- Kristal örgü tipleri, birim hücre parametreleri, özel birim hücre tipleri, perovskitler, spinel yapılar
3- Kristal örgü noktaları, kristal düzelemleri ve Miller indisleri
4- Miller indisleri ile birim hücre boyutları arasındaki ilişki, XRD yöntemlerinin genel açıklaması
5- X-ışınlarının genel özellikleri ve üretilmeleri, x-ışını çeşitleri, x-ışınlarının kristal düzlemlerinden difraksiyonu
6- Katı maddelerin x-ışınları difraksiyon yöntemi ile karakterize edilmeleri, birim hücre tipinin belirlenmnesi, birim hücre sabitlerinin hesaplanması ve faz analizleri, madenlerin kalitatif analizleri
7- Diğer x-şınları yöntemleri: XAS, XFS ve XAES yöntemleri ile yapılan kalitatif ve kantitatif karakterizasyonlar
8- ARA SINAV
9- Diferansiyel Termal Analiz ve Termal Gravimetri (DTA/TG) yöntemi
10- DTA/TG yöntemi ile yapılan karakterizasyonlar örnek DTA/TG grafiklerinin ölçülmesi, değerlendirilmesi ve yorumlanmaları
11- Katı anorganik maddelerin mikroyapısal özellikleri: Tanecik boyutları, porözlük, densifikasyon, tanecikler arası bağlanmalar (grain bağlanmaları)
12- Taramalı elektron mikroskobu (SEM) yönteminin genel özellikleri, sistemin genel çalışma mekanizması
13- SEM yöntemi ile mikroyapısal özelliklerin karakterize edilmesi
14- UV-VIS spektroskobisi ile yapılan bazı karakterizasyonlar
15- YARI YIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Katı ve anorganik maddelerin genel özellikleri, kristalin ve amorf katılar hakkında genel bilgiler edinilmiş olması
2- Brim hücre tipleri, birim hücre sabitleri, özel kristal yapılar, peroskit ve spinel maddeler hakkında bilgi sahibi olunması
3- X-ışınları yöntemlerinin XRD, XFS, XAES, XAS yöntemlerinin öğrenilmesi
4- XRD, XFS, XAES, XAS yöntemleri ne tür karakterizasyonların yapılabileceğinin ve ölçümlerin nasıl yapılacağının öğrenilmesi, ölçüm sonuçlarının değerlendirme yorumlanmasında bilgi sahibi olunması
5- DTA/TG yöntemi ile ölçüm ve karakterizasyonların nasıl yapıldığının öğrenilmesi, DTA/TG ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanmasında yeterli bilgiye sahip olunması
6- SEM tekniği ile mikroyapısal karakterizasyonların nasıl belirlendiğinin öğrenilmiş olması
7- UV-VIS spektrometresi ile yapılan karakterizasyonlar hakkında bilgi edinilmesi
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2- İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3- Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4- Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5- Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6- Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7- Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8- Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9- Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 2 7 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 2 3 6
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 15 45
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Mckie, D. ve Mckie C., Essentials of Crystallography, Blackwell Scientific Publications, Oxford, 1986.
Yardımcı Kaynaklar West, A.R.,Solid State Chemistry and Its Applications, John Wiley&Sons, Chichester, 1988

Ders ile ilgili dosyalar