Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
İngilizce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLGÜN ÖZPOZAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Şaban PATAT, Prof.Dr.Nilgün ÖZPOZAN,
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze ders anlatım
|
Dersin amacı
|
Anorganik katı madde ve malzemelerin karakterize edilmelerinde kullanılan bazı aletsel yöntemlerin tanıtılarak, analizlerin nasıl yapıldığının ve analiz sonuçlarının değerlendirme ve yorumlarının öğretilmesidir
|
Dersin tanımı
|
Dersin Tanımı Katı anorganik maddeler, malzemeler hakkında genel bilgiler, genel özellikler ve sınıflandırmalar. Karakterizasyonlarda kullanılan XRD, SEM, DTA/TG, UV-VIS gibi belli başlı yöntemlerin tanıtılması, analizlerin nasıl gerçekleştirdiğinin açıklanması, ölçüm sonuçlarının değerlendirme ve yorumlanmasına ait bazı örnekler üzerinde durulması
|
1- |
Katı ve anorganik maddelerin genel sınıflandırılmaları, kristalin ve amorf katılar, kristalin katıların genel özellikleri
|
2- |
Kristal örgü tipleri, birim hücre parametreleri, özel birim hücre tipleri, perovskitler, spinel yapılar
|
3- |
Kristal örgü noktaları, kristal düzelemleri ve Miller indisleri
|
4- |
Miller indisleri ile birim hücre boyutları arasındaki ilişki, XRD yöntemlerinin genel açıklaması
|
5- |
X-ışınlarının genel özellikleri ve üretilmeleri, x-ışını çeşitleri, x-ışınlarının kristal düzlemlerinden difraksiyonu
|
6- |
Katı maddelerin x-ışınları difraksiyon yöntemi ile karakterize edilmeleri, birim hücre tipinin belirlenmnesi, birim hücre sabitlerinin hesaplanması ve faz analizleri, madenlerin kalitatif analizleri
|
7- |
Diğer x-şınları yöntemleri: XAS, XFS ve XAES yöntemleri ile yapılan kalitatif ve kantitatif karakterizasyonlar
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Diferansiyel Termal Analiz ve Termal Gravimetri (DTA/TG) yöntemi
|
10- |
DTA/TG yöntemi ile yapılan karakterizasyonlar örnek DTA/TG grafiklerinin ölçülmesi, değerlendirilmesi ve yorumlanmaları
|
11- |
Katı anorganik maddelerin mikroyapısal özellikleri: Tanecik boyutları, porözlük, densifikasyon, tanecikler arası bağlanmalar (grain bağlanmaları)
|
12- |
Taramalı elektron mikroskobu (SEM) yönteminin genel özellikleri, sistemin genel çalışma mekanizması
|
13- |
SEM yöntemi ile mikroyapısal özelliklerin karakterize edilmesi
|
14- |
UV-VIS spektroskobisi ile yapılan bazı karakterizasyonlar
|
15- |
YARI YIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Katı ve anorganik maddelerin genel özellikleri, kristalin ve amorf katılar hakkında genel bilgiler edinilmiş olması
|
2- |
Brim hücre tipleri, birim hücre sabitleri, özel kristal yapılar, peroskit ve spinel maddeler hakkında bilgi sahibi olunması
|
3- |
X-ışınları yöntemlerinin XRD, XFS, XAES, XAS yöntemlerinin öğrenilmesi
|
4- |
XRD, XFS, XAES, XAS yöntemleri ne tür karakterizasyonların yapılabileceğinin ve ölçümlerin nasıl yapılacağının öğrenilmesi, ölçüm sonuçlarının değerlendirme yorumlanmasında bilgi sahibi olunması
|
5- |
DTA/TG yöntemi ile ölçüm ve karakterizasyonların nasıl yapıldığının öğrenilmesi, DTA/TG ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanmasında yeterli bilgiye sahip olunması
|
6- |
SEM tekniği ile mikroyapısal karakterizasyonların nasıl belirlendiğinin öğrenilmiş olması
|
7- |
UV-VIS spektrometresi ile yapılan karakterizasyonlar hakkında bilgi edinilmesi
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
7
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
2
|
3
|
6
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
3
|
15
|
45
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mckie, D. ve Mckie C., Essentials of Crystallography, Blackwell Scientific Publications, Oxford, 1986.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
West, A.R.,Solid State Chemistry and Its Applications, John Wiley&Sons, Chichester, 1988
|
|