Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL EKONOMİ |
Birinci düzey |
TUR104 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
Prof.Dr. ÖMER ŞANLIOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Ömer ŞANLIOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin öğretim elemanı dersi sunmaktadır. Sık sık yöneltilen sorularla öğrencilerin derse katılımına fırsat sağlanmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Temel ekonomik kavramlar ve piyasa aktörleri arasındaki ilişkiler hakkında öğrenciler bilgilendirilmektedir
|
Dersin tanımı
|
Tüm ekonomilerde sahip olunan kaynaklar sınırlıdır. Ancak tüketicilerin istekleri ise sonsuz denecek sayıda fazladır. Bu sonsuz istekleri kıt kaynaklarla gidermeye çalışan iktisat bilminin işleyiş mekanizması bu derste açıklığa kavuşturulmaya çalışılmaktadır. Arz talep, üretim faktörleri, milli gelir, tasarruf, piyasaya dengesi, elastikiyet, enflasyon, deflasyon, faiz oranları, yatırım, bölüşüm vb.kavramlar derste ele alınmaktadır.
|
1- |
İktisatla ilgili temel kavramlar, makroekonomi-mikro ekonomi ayrımı, iktisadın diğer bilim dallarıyla ilişkileri, ekonominin aktörleri,
|
2- |
Temel iktisadi sorular, piyasa ekonomisinin gelişimi, tam rekabet piyasası,
|
3- |
İktisadi akımlar: Klasikler, Keynesyenler, Monetaristler, Arz Yanlı iktisatçılar, Anayasal iktisatçılar vb.
|
4- |
Piyasa aksaklıkları, monopol ve oligopol piyasa yapıları devletin piyasaya müdahale gerekçeleri ve devlet müdahalesinin ortaya çıkardığı sorunlar, regülasyon politikaları,
|
5- |
Ulusal ve uluslararası iktisadi kurumlar ve bunların temel fonksiyonları: Dünya Bankası, IMF, WTO, ECB, FED, TCMB, Hazine ve Maliye Bakanlığı vb.
|
6- |
Üretim imkanları eğrisi, Fiyat mekanizması: Talep, Arz ve Piyasada fiyat oluşumu,
|
7- |
Esneklikler, talep ve arzın fiyat esneklikleri,
|
8- |
Tüketici davranışı teorisi, Üretim ve Maliyetler,
|
9- |
Makro ekonomiye genel bakış, Milli Gelir, GSYİH, SYİH, Satın Alma Gücü Paritesi, kişi başı gelir,
|
10- |
Gelir ve Fiyat düzeyinin belirlenmesi, Toplam Talep (AD) Toplam Arz (AS) Modeli,
|
11- |
Temel Makro Ekonomik Sorunlar, Büyüme, enflasyon, İşsizlik sorunu, işsizlik türleri, Ödemeler Bilançosu, cari açıklar,
|
12- |
maliye politikası ve Kamu bütçesi,
|
13- |
Para Politikası ve Bankacılık,
|
14- |
Gelir dağılımı politikaları, Sosyal devlet ve uygulamaları.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ekonomik ilişkilerin önemli ve belirleyici olduğu öğrenilir.
|
2- |
Piyasanın işleyişi kavranılır.
|
3- |
Sadece teorik değil, ekonominin güncel hayatla ilgili yönleri hakkında bilgiler edinilir.
|
4- |
Enflasyon, döviz dengesi, işsizlik, istihdam, milli gelir gibi günlük hayatta da gerekli asgari iktisadi bilgiler edinilir.
|
5- |
Turizm sektörünün de son tahlilde bir iktisadi faaliyet alanı olduğu tüketim, tasarruf, yatırım, harcama gibi iktisadi kararların sektörü etkilediği öğrenilir.
|
6- |
Ekonomiyle ilgili önemli kurumlar ve fonksiyonlarını öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
|
|
2- |
Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur,
|
|
3- |
İngilizcede en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
|
|
4- |
İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
|
|
5- |
Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir,
|
|
6- |
Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir,
|
|
7- |
Sahip olduğu bilgiyi bilinen ve yeni sorunların çözümünde kullanır,
|
|
8- |
Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir,
|
|
9- |
Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır,
|
|
10- |
İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur,
|
|
11- |
Turizm işletmelerini (otel işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi vb) etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular,
|
|
12- |
Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular,
|
|
13- |
Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır,
|
|
14- |
Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir,
|
|
15- |
Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm işletmeciliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir,
|
|
16- |
Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur,
|
|
17- |
Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar,
|
|
18- |
Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgiye sahip olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser,
|
|
19- |
Dünya ve Türkiye kültür ve coğrafyası hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur,
|
|
20- |
Turizm işletmelerinde hizmet verme süreçlerini bilir ve misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
5
|
5
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
3
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tümay Ertek, Temel Ekonomi (farklı baskıları)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Zeynel Dinler, İktisada Giriş
|
|