Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİN PSİKOLOJİSİ II |
Birinci düzey |
İLH406 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALİ KUŞAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Ali KUŞAT; Doç. Dr. Mustafa ULU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Abdullah TANRIVERDİ
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler, yüz yüze anlatım, soru-cevap, tartışma, belli konularla ilgili daha ayrıntılı ve açıklayıcı olarak öğrencilerden seminer hazırlamaları ve sınıfta sunmaları şeklinde işlenecektir.
|
Dersin amacı
|
Din Psikolojisinin alanı, temel kavramları, yöntemi ve kaynakları, din ve psikoloji ilişkisini, dinin bireysel yorumu ve anlaşılması ile ilgili psikoloji akımlarını ve temsilcilerini tanıtmak. Din ve psikoloji arasındaki ilişkinin ilahiyat bilimleri açısından önemini kavratmak.
|
Dersin tanımı
|
Din Psikolojisinin alanını, amacını, temel kavramlarını, yöntem ve kaynaklarını, din-psikoloji ilişkisini, dinin bireysel yorumunu ve din psikolojisi akımlarını ve temsilcilerinin düşüncelerini tanıtan bir derstir.
|
1- |
Dinin psikolojik tanımı ve geleneksel tanımlardan farkı
|
2- |
Din Psikolojisinin alanı ve konusu ve amacı
|
3- |
Dini yaşam şekilleri ve psikolojik anlamı
|
4- |
Dini davranışın psikolojik motivasyonları: Doğal yapı ve din ilişkisi
|
5- |
Dini davranışın psikolojik motivasyonları: Psiko-sosyal nedenleri
|
6- |
Psikoanalizciler ve Din (Freud ve Din)
|
7- |
Psikoanalizciler ve Din (C. G. Jung ve Din)
|
8- |
Dini Gelişmenin Bilişsel temelleri
|
9- |
Dini Gelişmenin Ahlak Gelişimi ile ilişkisi
|
10- |
Dini Gelişmenin Kişilik Gelişimi ile ilişkisi
|
11- |
Dine dönüş ve din değiştirmenin psikolojik süreci ve nedenleri
|
12- |
Tasavvuf Psikolojisi: Tasavvufi yaşantının psikolojik motivasyonları
|
13- |
Din ve Zihinsel Bozukluklarla ilişkisi
|
14- |
Ruh Sağlığı ve Din
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi alan bir öğrenci:
Din Psikolojisinin tanımını bilir.
|
2- |
Psikolojik olarak dinin tanımını bilir
|
3- |
Din-psikoloji arasındaki ilişkiyi anlar
|
4- |
Dindarlığın boyutlarının neler olduğunu bilir.
|
5- |
Dinin psikolojik motivasyonlarının neler olduğunu bilir.
|
6- |
İlahiyat bilimleri arasında Din Psikolojisinin yerinin ne olduğunu kavrar.
|
7- |
Dini Gelişimin, bilişsel, ahlaki ve kişilik ile ilişkisini bilir.
|
8- |
Dine yönemle ve din değişitirmenin psikolojik sürecini tanımlar.
|
9- |
Tasavvufi yaşantının psikolojik temellerini açıklar.
|
10- |
Dinin ruh sağlığı açısından yerini kavrar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hasan Kayıklık: Din Psikolojisi
Ali Kuşat: Psikanaliz ve din (Ders notu)
Ali Kuşat: Nefis Mertebelerine Psikolojik bir yaklaşım, Tasavvuf, 2002.
Ali Kuşat: BEDENSEL İBADETLERE PSİKOFİZYOLOJİK BİR YAKLAŞIM, Çukurova Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi. 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
--
|
|