Ön koşul dersleri
|
Öğrenci, yüksek lisans programını tamamlamış olmalıdır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEMA KADER KÖSE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-----------
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada 3 saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin genel özellikleri, membranların ve suborganellerin yapıları ve fonksiyonları öğretilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler, ders alabilirler.
Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin genel özellikleri
|
2- |
Membran yapısını oluşturan lipidler, proteinler ve karbohidratlar
|
3- |
Membran transport sistemleri
|
4- |
Difüzyon (pasif transport)
|
5- |
Kolaylaştırılmış difüzyon and iyonoforlar
|
6- |
Sarkoplasmik retikulum ve sitozolik kalsiyum düzeylerinin sürdürülmesindeki rolü
|
7- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerde ribozom yapıları
|
8- |
Prokaryotik hücrelerde protein sentezi
|
9- |
Ökaryotik hücrelerde protein sentezi
|
10- |
Polipeptid zincirinin katlanması ve posttranslasyonal modifikasyonlar (PTM)
|
11- |
Protein sentezinin inhibisyonu
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücrenin tanımıyla birlikte, prokaryotik ve ökaryotik hücreler arasındaki farkları örnekleriyle öğrenecek ve bu hücrelerde bulunan komponentleri ve her birinin fonksiyonu hakkında genel bir bilgiye sahip olacak ve hücre organellerinin elde edilmesinde kullanılan yöntemleri tanıyacak.
|
2- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücreleri çevreleyen membranların ortak özelliklerini, membranda bulunan fosfolipid, sifingolipid ve kolesterol gibi lipid yapılarını, örnekleriyle tanıyacak ve bu lipid yapılarına katılan yağ asitlerinin tüm özelliklerini öğrenecek. Amfipatik lipidler hakkında bilgi sahibi olacak ve membranların neden akışkan olmaları gerektiğini öğrenecek.
|
3- |
Membranda bulunan protein ve karbohidratların özelliklerini ve fonksiyonlarını öğrenecek; bu proteinleri, membrandaki yerleşimlerine göre sınıflandırabilecek; glikokaliks ve kan grubu (A, B, O) antijenleri hakkında bilgi sahibi olacak.
|
4- |
Membran transport sistemlerini sınıflandırabilecek; pasif (basit ve kolaylaştırılmış difüzyon) ve aktif transport sistemleri ile iyon kanalları hakkında bilgi sahibi olacak; bu sistemlerin organizmadaki örneklerini (GluT’ler, aquaporinler, Na+-K+-ATP’az gibi) tanıyacak
|
5- |
Kalsiyumun organizmadaki fonksiyonlarını ve hücrelerde Ca2+ gradientinin, plazma membranı ve intraselüler organeller (ER, mitokondri) aracılığıyla nasıl sağlandığını ve iskelet kasının nasıl kasıldığını öğrenecek.
|
6- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerde bulunan ribozom yapılarını ve bu ribozomlar üzerinde gerçekleşen protein sentezini, tüm detaylarıyla öğrenecek.
|
7- |
Sentezi takiben, polipeptid zincirinin üç boyutlu yapısının nasıl oluştuğunu ve
protein yapıları üzerinde gerçekleşen proteolitik yarılma, glikozilasyon, fosforilasyon, karboksilasyon ve hidroksilasyon gibi posttranslasyonal modifikasyonları öğrenecek.
|
8- |
Protein sentezinin inhibisyonunun, prokaryotik ve ökaryotik hücre için önemini; rifamisin, eritromisin, tetrasiklin ve streptomisin gibi bazı antibiyotiklerin etki mekanizmasını öğrenecek.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
6
|
84
|
Toplam iş yükü
|
|
|
202
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ppt dosyaları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Alberts B, Bray D, Lewis J et al. Molecular biology of the cell (3rd ed). Garland Publishing, Inc 1994.
2-Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publishers, New York, 2000.
|
|