Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KİTLE İLETIŞIM KURAMLARI |
Birinci düzey |
URTS 225 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
İletişim alanındaki başlıca yaklaşım ve kuramların öğrenilmesi; bu alandaki konu ve sorunları kavrama ve eleştirme bilgi ve becerisinin kazanılması.
|
Dersin tanımı
|
İletişim alanındaki yaklaşım ve kuramların genel sosyal kuram çerçevesinde ele alındığı bir derstir.
|
1- |
“Bilim", "kuram", "iletişim”, “medya”, "kitle", “kitle toplumu” kavramlarının ve kuram-pratik ilişkisinin değerlendirilmesi
|
2- |
İletişim Bilimi ve iletişim çalışmalarının tarihçesi; medya ve iletişim çalışmalarında iki farklı paradigma: Anaakım ve eleştirel yaklaşımlar
|
3- |
Anaakım İletişim Çalışmaları: Genel özellikleri, Tarihsel Dönemleri
|
4- |
Anaakım İletişim Çalışmaları: Çizgisel Yaklaşımlar
|
5- |
Anaakım İletişim Çalışmaları: Sosyo-Psikolojik Yaklaşımlar
|
6- |
Anaakım İletişim Çalışmaları: Medyanın Uzun Vadeli Etkilerine Yönelik Yaklaşımlar
|
7- |
Anaakım İletişim Çalışmalarında İzleyici Merkezli Yaklaşımlar
|
8- |
İletişim Çalışmalarında Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar
|
9- |
Eleştirel İletişim Çalışmaları: Kısa tarihçesi ve Genel özellikleri
|
10- |
Frankfurt Okulu
|
11- |
Gramsci ve Althusser
|
12- |
Yapısalcılık ve Post-yapısalcılık
|
13- |
İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu
|
14- |
Alımlama ve İzleyici Çalışmaları
|
15- |
Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
|
16- |
Yeni Medya Çalışmaları
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişim çalışmalarının tarihini öğrenir.
|
2- |
İletişim çalışmalarında kuram-pratik ilişkisini anlar.
|
3- |
Ana akım ve eleştirel iletişim çalışmaları arasındaki farklılıkları kavrayarak; ana akım ve eleştirel iletişim çalışmaları arasında karşılaştırma yapabilir.
|
4- |
Temel ana akım iletişim kuramlarını öğrenir.
|
5- |
Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini anlar.
|
6- |
Temel eleştirel çalışmaları öğrenir.
|
7- |
Medya eleştirisini toplumsal eleştiri kapsamında değerlendirir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
5
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
6
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
20
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları, İletişim Yayınları Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi İrfan Erdoğan ve Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram, Erk Yayınları Nick Stevenson, Medya Kültürleri, Ütopya Yayınevi
|
|