Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Maliye > EKONOMETRİYE GİRİŞ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EKONOMETRİYE GİRİŞ I Birinci düzey C-İKT307 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri STAT 2
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ALİ GÖKHAN YÜCEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CÜNEYT DUMRUL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilere lisans düzeyinde temel ekonometri yöntemlerinin tanımlanması ve anlatılması, ve ampirik çalışmalar için gerekli olan temel teknikleri kazandırmaktır.
Dersin tanımı Bu ders ekonometri teorisine giriş düzeyinde bilgi sağlamaktadır. Ders boyunca klasik doğrusal regresyon modeli anlatılacak ve EKK yönteminin tahmin yöntemleri, hipotez testleri ve trend analiz gibi konular işlenecektir.

Dersin içeriği
1- Temel Tanımlar: Ekonometri nedir ve diğer bilim dalları ile ilişkisi nasıldır?
2- Temel İstatistik Konularının Tekrarı: Güven Aralıkları ve Hipotez Testleri
3- İki Değişikenli Lineer Regresyon Modeli: Bazı temel özellikler
4- İki Değişikenli Lineer Regresyon Modeli: EKK ile Tahmin ve Temel Varsayımlar
5- İki Değişikenli Lineer Regresyon Modeli: Tahmin Sorunu
6- Doğrusal Regresyon Modelinde Tahmincilerin Temel Özellikleri
7- İki Değişkenkenli Regresyon: Aralık Tahmini ve Hipotez Testleri
8- Arasınav
9- Belirlilik Katsayısı ve Modelin Genel Anlamlılık Testi
10- ANOVA Tablosu ve Modeller için Genel Anlamlılık Testleri (F-testi, Wald testi, LM-testi, Olabilirlik Oranı Testi)
11- İki Değişkenli Regresyon Modelinin Farklı Fonksiyonel Formlar Altında Tahmini: Log-Log ve Yarı Log Modeller
12- İki Değişkenli Regresyon Modelinin Farklı Fonksiyonel Formlar Altında Tahmini: Polinom ve Ters Modeller
13- Modellerin Yapısal Kararlılık ve Fonksiyonel Form Testleri
14- Kukla Değişkenlerin modellenmesi
15- Bilgisayar Uygulamaları
16- Final Sınavı
17- Final Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ekonomik ve sosyal konular üzerine veri toplar.
2- Ham veriyi istatistiksel ve ekonometrik analizlere uygun hale getirir.
3- Veriyi oluşturan mekanizmaları açıklayan ekonometrik modeller kurar.
4- Ekonometrik analizler aracılığıyla elde edilmiş olan sonuçları yorumlar.
5- Bağımsız bir ampirik araştırmayı başlangıcından sonuna dek yürütür.
6- Bir ekonometri yazılımını (EViews), istatistiksel ve ekonometrik analiz yapmak için kullanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Maliye alanı ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olur
2- Mali olay ve olguları ekonomik, sosyal ve hukuki boyutlarıyla açıklar, mali göstergelere ilişkin verileri yorumlayabilir ve analiz edebilir
3- Maliye alanına ilişkin sorunları tespit edebilir, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilir, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunabilir.
4- Teorik bilgilerinden hareketle mali sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir.
5- Vergilemenin teorik ve hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme, vergisel konularda toplumun farklı kesimlerine destek sağlama.
6- Maliye alanında bir yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, bilimsel ve mesleki konularda iletişim kurabilir.
7- Ekonomi biliminin teorik temelleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olur, iktisadi gelişmeleri makro ve mikro düzeyde kuramsal açıdan değerlendirebilir.
8- Kamu mali yönetimi ve kamu bütçe sistemi hakkında bilgi sahibi olur, uygulanan politikalar ile arasında bağlantı kurabilir.
9- Muhasebe kayıt sistemi bilgisine sahip olur, işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar.
10- Temel bilgi teknolojilerini kullanarak, alanına özgü problemlere teknolojiye dayalı çözümler üretir.
11- İktisadi ve sosyal olayların analiz edilmesi için gerekli nitel ve nicel yöntemleri kullanabilir.
12- Sorumluluklarını yerine getirirken temel insani haklara ve özgürlüklere, çevre sağlığına, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı faaliyet ve davranış sergiler.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 3 6
Toplam iş yükü     106
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ekonometri (Recep Tarı; 2010),Temel Ekonometri (Gujarati; 2001 [çeviri])
Yardımcı Kaynaklar Ekonometri I ve Ekonometri II (Şahin Akkaya ve Vedat Pazarlıoğlu) Ekonometriye Giriş (Tümay Ertek) Temel Ekonometi (Gujarati)

Ders ile ilgili dosyalar