Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GEN EKSPRESYONU BİYOKİMYASI |
İkinci düzey |
TBT 530 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Temel moleküler genetik bilgisi
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEMİH YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Semih Yılmaz
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Ar. Gör. Ahmet Enes Uray
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün eğitim (yüz yüze)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin transcripsiyonel aşamadan başlayıp post trascripsiyonel aşamaya kadar gerçekleşen evrelerde genetik bilginin ifadesi ile çeşitli kontrol mekanizmalarını kavratmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilerin hem prokaryotlarda hem de ökaryotlarda temel gen ifadesi konularını kavramaları ve hücrelerin gen ifadesini başlatmalarına neden olan çeşitli biyokimyasal mekanizmaların açıklanması amaçlanmıştır. Ayrıca özellikle tarım, hastalık teşhisi ve bunların engellenmesi gibi konularda bilgilenmelerini sağlamaktır
|
1- |
Nükleik asitlerin ve proteinlerin kimyasal ve fiziksel özellikleri
|
2- |
Çekirdekte hormon reseptörleri
|
3- |
Proteinlerin yapı ve fonksiyonu
|
4- |
DNA ve RNA sentezi
|
5- |
Transkripsiyon faktörleri
|
6- |
Transkripsiyon faktörleri ve RNA polimeraz kompleksi
|
7- |
Transkirpsiyon biyokimyası ve genetik bilginin translasyonu
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Transkirpsiyon biyokimyası ve genetik bilginin translasyonu
|
10- |
Genin yapısı, özelliği ve ifadesi
|
11- |
Genin ifadesinin düzenlenmesi ve kontrolü
|
12- |
Transkripsiyonel baskılamanın moleküler mekanizması
|
13- |
Transkripsiyonel baskılamanın moleküler mekanizması
|
14- |
Rekombinant DNA araştırma metodolojisi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nükleik asit moleküllerinin fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklama
|
2- |
Gen regülasyonunun altında yatan nedenlerin anlaşılması ve bu alandaki bilgilerimize ne tür kalkı sağladığının anlaşılması
|
3- |
Gen ifadesinin baskılanması ile ilgili konuları açıklama
|
4- |
Laboratuvar çalışmalarında elde edilen verilerin analizini yapabilme
|
5- |
Konular ile ilgili literatür tarama ve değerlendirebilme
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal Biyoteknolojinin yüksek lisansını yaptığı alanında temel yöntem ve tekniklere yönelik yeterli uzmanlığa sahip olur
|
|
2- |
Biyoteknolojinin; Bitki Biyoteknolojisi, Hayvan Biyoteknolojisi, Mikrobiyal Biyoteknoloji, alanlarında akademik ve endüstriyel boyutta, uluslar arası düzeyde yeterliliğe sahiptir
|
|
3- |
Tarımsal Biyoteknoloji alanındaki yeni konulara açıktır, tarımda faliyetlerin yürütülmesi ve verimliliğin arttırılmasında stratejik çözümler üretebilir, girişimci ve geliştirici niteliklere sahiptir,
|
|
4- |
Kamu ve özel sektörde, Biyoteknoloji ile ilişkili tarımsal alanlarda üretim, araştırma ve geliştirme; ulusal-uluslar arası düzeyde proje oluşturma, yönetme yeterliliğine sahiptir,
|
|
5- |
Biyoteknoloji alanındaki çalışmaların gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerine yönelik yeterliliğe sahiptir
|
|
6- |
Biyoteknoloji alanındaki çalışmalarda etik kuralların bilincinde, çevre ve canlı yaşam dengelerinin korunmasında dikkatlidir
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
5
|
10
|
Laboratuvar
|
2
|
5
|
10
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karl Esser, Robert Brambl, George A. Marzluf. 2004. Biochemistry and Molecular Biology
P. M. Dey, J. B. Harborne. 1997. Plant Biochemistry.
Keith M. Wilson, John M. Walker. 2010. Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Principles of Biochemistry 5th Ed by David L. Nelson and Michael M. Cox
|
|