Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > ÇOCUK EDEBIYATI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇOCUK EDEBIYATI Birinci düzey SÖP 002 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Türk Dili 1-2
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. AHMET YAMAÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET YAMAÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör. Büşra Nur Turan
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim gören öğretmen adaylarının çocuk, çocukluk, çocuk edebiyatı, okuryazarlık, çocuk kitapları ve çocuk eserlerinde bulunması gereken nitelikler hakkında bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir.
Dersin tanımı Bu amaç doğrultusunda çocuk edebiyatı ve çocuk kitaplarının gelişim üzerindeki etkisi irdelenecektir. Ayrıca masal, hikâye, şiir, bilim kitapları, çocuk dergileri ve tekerleme gibi geniş yelpazede yer alan çocuk kitapları, yayın evleri ve yazarları tartışılacaktır. Nitelikli çocuk edebi ürünlerinin içeriksel ve biçimsel özellikleri değerlendirilecektir.

Dersin içeriği
1- Çocuk ve Çocuk Edebiyatı Kavramı Çocuk gelişimi Çocuk edebiyatının önemi
2- Çocuk edebiyatı türleri • Masallar • Masalımsı eserler • Hikâye ve Roman • Biyografiler • Tekerleme Çocuk edebiyatı türleri • Anılar • Gezi Yazıları • Doğa ve Fen olaylarını anlatan eserler (Bilim Kitapları) • Şiirler
3- Çocuk gazete ve dergileri • Bilim Çocuk • Meraklı Minik • TRT Çocuk • 7 Den 70’e Felsefe Çocuk edebiyatında tiyatro ve dramatizasyon Resimli çocuk kitabı ve drama Çocuk yayınlarında aranan nitelikler
4- Dünya Edebiyatından Eserler ve Yazarlar (Masal, Şiir, Hikâye, Roman, Tekerleme, Bilmece)
5- Dünya Edebiyatından Eserler ve Yazarlar(Masal, Şiir, Hikâye, Roman, Tekerleme, Bilmece)
6- Türk Edebiyatın Eserler ve Yazarlar (Masal, Şiir, Hikâye, Roman, Tekerleme, Bilmece)
7- Türk Edebiyatın Eserler ve Yazarlar (Masal, Şiir, Hikâye, Roman, Tekerleme, Bilmece)
8- Şiir Kitapları, Tiyatro ve Dramatizasyon
9- Bilim Kitapları
10- Resimli Çocuk Kitapları
11- Resimli Çocuk Kitapları-Biyografi-Tekerleme
12- Çocuk Felsefe Kitapları
13- Çocuk Yayınevleri ve Eserler
14- Genel Değerlendirme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı kavramlarını bilir.
2- Çocuk kitaplarının çocuklar üzerindeki akademik ve kişisel etkilerini açıklar.
3- Nitelikli çocuk edebiyatı eserlerinin özelliklerini bilir.
4- Masal, hikâye, şiir, bilim kitapları, anı, tekerleme, tiyatro vb. türlerin özelliklerini açıklar.
5- Klasik dünya edebiyatından çeşitli kitapların çocuk gelişimindeki önemini açıklar.
6- Türk edebiyatından çeşitli kitapların çocuk gelişimindeki önemini açıklar.
7- Bilim kitaplarının çocuğun gelişimi üzerindeki önemini açıklar.
8- Çocuk dergilerinin çocuğun gelişimi üzerindeki etkisini açıklar.
9- Çocuk felsefe kitaplarının çocuğun gelişimi üzerindeki etkisini açıklar.
10- Resimli çocuk kitaplarının çocuğun gelişimi üzerindeki etkisini açıklar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Lynch-Brown, C., & Tomlinson, C. M. (1998). Essentials of children''s literature. Allyn & Bacon.
Yardımcı Kaynaklar Oğuzkan, A. F. (2001). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık. Sever, S. (2010) Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Tudem Yayıncılık. Sever, S.(2013) Çocuk edebiyatı ve Okuma Kültürü.Tudem Şirin, M.R. (2007). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Ankara: Kök Yayıncılık. Şirin, M.R. (2007). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök Yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar