Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK III |
Birinci düzey |
FİZ201 |
Zorunlu |
3 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ümit Bayram
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere fizik eğitiminde gerekli olan temel elektrik ve manyetizma alt yapısının kazandırılması
|
Dersin tanımı
|
Elektrik Alanları, Elektriksel Potansiyel, Sığa ve Dielektrikler, Akım ve Direnç, Doğru Akım Devreleri, Magnetik Alanlar ve Kaynakları, İndüktans, Alternatif Akım Devreleri.
|
1- |
Elektrik yükü ve elektriksel alanı
|
2- |
Gauss Kanunu
|
3- |
Elektriksel Potansiyel
|
4- |
Sığa ve dielektrikler
|
5- |
Akım, direnç ve elektromotor kuvvet
|
6- |
Doğru akım devreleri
|
7- |
Doğru akım devre analizleri
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Manyetik alan ve manyetik kuvvetler
|
10- |
Manyetik alan kaynakları
|
11- |
Elektromanyetik etkilenme
|
12- |
Etkilenme ve atkileçler
|
13- |
Alternatif akım
|
14- |
Alternatif akım devre analizleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Elektrik yükünün özelliklerini bilir.
|
2- |
Birden fazla elektrik yükünün oluşturduğu elektrik alanın nasıl hesaplandığını öğrenir.
|
3- |
Elektrik akısının anlamını ve nasıl hesaplanacağını bilir.
|
4- |
Kondansatörlerin yapı ve yük depolama kapasitelerinin nasıl hesaplandığını öğrenir.
|
5- |
Bir maddenin özdirenci ve iletkenliğinin anlamını bilir.
|
6- |
Seri ve parallel bağlı dirençler içeren devrelerin nasıl analiz edildiğini öğrenir.
|
7- |
Manyetik alanın kaynaklarını bilir.
|
8- |
Elektrik ve manyetizmayı tam olarak tanımlayan Maxwell denklemlerini öğrenir.
|
9- |
Bir devrede elektromanyetik etkilemenin ürettiği emk ile aynı devredeki akımın zamanla değişme oranı arasında nasıl bir bağıntının olduğunu öğrenir.
|
10- |
Alternatif akım devrelerinin analizini yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
6
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
6
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Young H.D. ve Freedman A.R. Üniversite Fiziği Cilt II , Çev. Ed.: Hilmi Ünlü,Pearson Education Yayıncılık, 2009.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Serway R.A, Fen ve Mühendislik için Fizik II (Elektrik ve Manyetizma), ; Çev. Ed: Kemal Çolakoğlu, Palme Yay., 2002.
2) Keller F.J., Gettys W.E., Skove M.J, Fizik II (Elektrik), Çev. Ed.: R.Ömür Akyüz, Literatür Yay., 2006.
|
|