Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ FİZİK |
Birinci düzey |
BMM216 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
2. sınıf Biyomedikal öğrencileri
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FAZİLE CANTÜRK TAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. FAZİLE CANTÜRK TAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Asistanlar
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
“Tıbbi Fizik” dersinin sonunda Biyomedikal Mühendisliği 2. sınıf öğrencileri; Tıbbi Fizik biliminin sağlık bilimleri arasındaki önemini, bilimsel araştırma yöntemlerinin aşamalarını, sağlık alanında özel bilgi, beceri ve tutumlarla Tıbbi Fizik yöntemlerini öğrenmiş olacaklardır. Hücrede biyofiziksel olayları, hücre membranının elektriksel modelini, aksiyon potansiyelini, bileşik aksiyon potansiyelini, sinaptik iletimi, kalp aksiyon potansiyelini,EKG, tıpta görüntüleme yöntemlerini,lazer, rayoaktivite, radyasyondan korunumu ve elektromanyetik radyasyonun kavramlarını anlayacak ve uygulayacaklardır.
|
Dersin tanımı
|
Ders, Biyomedikal Mühendislik II. sınıf Bahar döneminde açılan gündüz ve gece öğrencilerine haftada 2 saatlik zorunlu teorik bir derstir.
|
1- |
Hücrede biyofiziksel olaylar
|
2- |
Hücre membranının elektriksel modeli
|
3- |
Aksiyon potansiyeli
|
4- |
Bileşik aksiyon potansiyeli
|
5- |
Sinaptik iletim
|
6- |
Kalp aksiyon potansiyeli
|
7- |
Elektrokardiyografinin temel ilkeleri
|
8- |
Tıpta görüntüleme yöntemleri
|
9- |
Lazer ve tıpta kullanım alanları
|
10- |
Radyoaktivite
|
11- |
Radyasyondan korunum
|
12- |
İyonize etmeyen elektromanyetik radyasyon
|
13- |
Ses, dalga ve işitme biyofiziği
|
14- |
Optik ve görme biyofiziği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücrede biyofiziksel olayları açıklayabilecek
|
2- |
Hücre membranının elektriksel modeli
|
3- |
Aksiyon potansiyeli, bileşik aksiyon potansiyeli ve sinaptik iletimi açıklayabilecek
|
4- |
Kalp aksiyon potansiyelini ve Elektrokardiyografinin temel ilkelerini açıklayabilecek
|
5- |
Tıpta görüntüleme yöntemleri ve lazer ve tıpta kullanım alanlarını açıklayabilecek
|
6- |
Radyoaktivite ve radyasyondan korunumu kavrayabilecek
|
7- |
İyonize etmeyen elektromanyetik radyasyonu açılayabilecek
|
8- |
Ses, dalga ve işitme biyofiziğini açılayabilecek
|
9- |
Optik ve görme biyofiziğini açıklayabilecek
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
|
|
13- |
12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
|
|
14- |
12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
|
|
15- |
12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
106
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Biyofizik Hacettepe Taş Prof. Dr. Ferit Pehlivan
2.CANER Yusuf ( Prof. Dr.) BİYOMEDİKAL FİZİĞİN TEMELLERİ, Ders Kitabı, Biyofizik Anabilim Dalı Yayınları, Yayın No 3, Kardeşler Matbaası Mustafa İçer Yenidoğan Mah. Matbaacılar Sitesi 7. Blok No: 76 569 sayfa, ISBN 978-605-61221-3-2 Kayseri 2010
|
Yardımcı Kaynaklar
|
AKADEMİK DİĞER YAYINLAR
|
|