Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HADİS-I |
Birinci düzey |
İLH327 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Hadis Tarihi ve Usulü
|
Eğitimin dili
|
Arapça
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SÜLEYMAN DOĞANAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Süleyman Doğanay; Dr. Dursun Sarı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ahmet Özdemir
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders okuma ve anlatım yöntemine dayalı olup, öğrencinin katılımını da gerektirecek düzeyde sınıf içi tartışmalara ve belirli hadis metinlerinin okunmasında öğrenci sunuşlarına da yer verilecektir.
|
Dersin amacı
|
Dersin konusu ve malzemesi Arapça hadis metinlerinden ibaret olduğu için, öncelikli olarak öğrenciye Arapça hadis metinlerini okuyabilme yeteneğinin kazandırılması, okuma esnasında takip edilmesi gerekli metodik bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır. Bazı hadisleri sadece cümle kalıpları şeklinde okumak yeterli olmayıp,bunların daha iyi anlaşılması için açıklamaya da ihtiyaç duyulabilir. Bu türlü durumlarda yorum yapma ve yorum yaparken nelere dikkat edilmesi gerektiği noktasında öğrencinin bilgi ve beceri kazanması hadeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Hadis I dersi, belirli konulara dair Arapça hadis metinlerinin okunup gerektiği ölçüde şerh ve izahlarının yapıldığı bir derstir.
|
1- |
İman ve islamın tanımına , özelliklerine dair hadisler
|
2- |
İman ve islamın tanımına , özelliklerine dair hadisler
|
3- |
İman edenlerin kurtulacaklarına dair hadisler
|
4- |
Kuran ve sünnete uymaya dair hadisler
|
5- |
İşlerde itidal ve aşırılıklardan uzak durmaya dair hadisler
|
6- |
Niyet ve ihlasla ilgili hadisler
|
7- |
Riyanın kötülüğü ile ilgili hadisler
|
8- |
İlmin fazileti, İlmi yayma ve koruma ve ilmin adabına dair hadisler.
|
9- |
Temizliğin faziletine dair hadisler
|
10- |
Namaz,farz oluşu, fazileti, namazı geçirmemeye dair hadisler
|
11- |
Yasaklanan Huylar: Cimrilik , yalan, nifak, ırkçılık, taassub hakkında hadisler
|
12- |
Yasaklanan Huylar: Ğıybet, su-i zan, hased, kibir, yağcılık, hakaret hakkında hadisler
|
13- |
Ana-babaya,çocuklara,emri altındakilere iyilik hakkında hadisler
|
14- |
Yetimlere ve komşulara iyilik hakkında hadisler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Farklı konularla ilgili hadis bilir.
|
2- |
Arapça Hadis metinlerini okuyabilme yeteneği kazanır.
|
3- |
Hadis okuma ile ilgili metodik bilgilere sahip olur.
|
4- |
İşlenen konular ile ilgili yorum yapma becerisi kazanır.
|
5- |
Hadisleri anlama ve yorumlama becerisi kazanır.
|
6- |
Klasik metinleri okuma konusunda beceri edinir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Mansur Ali Nasıf, et-Tac 2-Kırk Hadis Derlemesi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Ahmet Yücel Hadis Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru
|
|