Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > ECZACILIK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ECZACILIK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ Birinci düzey DEO 201 Zorunlu 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HALİL TEKİNER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HALİL TEKİNER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Öğrencilerin eczacılık mesleğinin geçmişini tanımaları ve mesleki uygulamalarında dikkat etmeleri gereken deontoloji kurallarını öğrenmeleri
Dersin tanımı Bu derste eczacılığın ve ilaçların ilk zamanlardan günümüze kadar geçirdiği değişim tarihi ve sosyal bir perspektif ile ele alınmakta, tarih boyunca farklı tedavi şekilleri ve ilaç formlarının gelişimi, ilaçların keşfi ve bu keşifleri yapan bilim adamları hakkında bilgiler verilmektedir.

Dersin içeriği
1- Eczacılığın Kökenleri ve Eski Mezopotamya Medeniyetinde Eczacılık
2- Eski Mısır ve Eski Hint Medeniyetlerinde Eczacılık
3- Eski Yunan ve Eski Roma Medeniyetlerinde Eczacılık
4- Ortaçağ Avrupa'sında Eczacılık
5- İslam Tababeti ve Müslüman hekim-eczacı bilim adamları
6- Orta Asya Türklerinde Eczacılık
7- Selçuklu Eczacılığı ve Gevher Nesibe Darüşşifası
8- Osmanlı Döneminde Eczacılık
9- Mısır Çarşısı ve Aktarlık Geleneği
10- Osmanlıdan Günümüze Farmakopelerin Tarihi
11- Cumhuriyet Dönemi Eczacılığı
12- Eczacılık Tarihinde Ünlü Keşifler ve Kaşifleri
13- Eczacılık Tarihi Kaynağı Olarak Süreli Yayınlar
14- Deontoloji ve Etik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eczacılık mesleğinin tarihi hakkında bilgi sahibi olma
2- İlaç keşiflerinin tarihini öğrenerek ünlü kaşifleri tanıma
3- Mesleki aidiyet duygusunu geliştirme
4- Eczacılık tarihi kaynaklarını tanıma
5- Yakın çevresinde bulunan eczacılık tarihi eserlerini tanıma
6- Deontoloji kurallarını öğrenme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     25
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 60
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Baytop, Turhan. Türk Eczacılık Tarihi. İstanbul, 2001. Tekiner, Halil. Kayseri Eczacılık Tarihi. Ankara, 2005.
Yardımcı Kaynaklar Tekiner, Halil. Kayseri Eczacılık Tarihi, Ankara, 2005. Tekiner, Halil. Gevher Nesibe Darüşşifası, Ankara, 2006. Baylav, Naşid. Eczacılık Tarihi, İstanbul, 1970.

Ders ile ilgili dosyalar