Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > EHL-İ SÜNNET VE TEŞÜKKÜL SÜRECİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EHL-İ SÜNNET VE TEŞÜKKÜL SÜRECİ İkinci düzey TİB 700 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. YUSUF BENLİ-PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR.ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Ehl-i Sünnet’in teşekkülünde rol oynayan fikirleri, kavramları, itikadi konuları ve öncü şahsiyetleri tespit etmek.
Dersin tanımı Ehl-i Sünnet ile ilgili kavramların analizini yapar, Ehl-i Sünnet’in teşekkülünü sağlayan nedenlerin karakterini ortaya koyar ve oluşumu gerçekleştiren temel dinamikleri bilir.

Dersin içeriği
1- Ehl-i Sünnet adlandırmasının tarihsel ve teolojik boyutu
2- Ehl-i Bidat adlandırmasını tarihsel ve teolojik boyutu
3- Hadis tedvini ve Ehl-i Sünnetin oluşumdaki rolü
4- Ashabu’l-Hadis ve Ehl-i Sünnetin oluşumdaki rolü
5- Emevi taraftarlığı Ehl-i Sünnetin oluşumdaki rolü
6- Hasan Basrinin siyaset doktrini
7- Hasan Basrinin Kuranı anlama yöntemi dünyayı algılama biçimi
8- Ebu Hanifenin din anlayışı
9- İmam Şafii ve Ehl-i Sünnetin oluşumdaki rolü
10- Ahmed b. Hanbel ve Ehl-i Sünnetin oluşumdaki rolü
11- Kalânisi ve Görüşleri
12- Küllabiye Mezhebi
13- Muhassibi ve Görüşleri
14- İbn Küllab ve Görüşleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ehl-i Sünnet adlandırmasını tarihsel ve teolojik boyutunu bilir.
2- Ehl-i Sünnet’i oluşumunu gerçekleştiren temel dinamikleri bilir.
3- Hadis tedvin faaliyetin Ehl-i Sünnet’in oluşumundaki rolünü bilir.
4- Hasan Basri ve Ebu Hanife gibi şahsiyetlerin Ehl-i Sünnet’in oluşumundaki rolünü bilir.
5- İmam Şafii, Ahmed b. Hanbel ve İbn Küllab gibi şahsiyetlerin Ehl-i Sünnet’in oluşumundaki rolünü bilir.
6- Muhasibi ve görüşlerini bilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 4 5 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Sönmez Kutlu, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler; M. Zeki İşcan, Selefilik
Yardımcı Kaynaklar Mevlüt Özler, İslam Düşüncesinde Ehl-i Sünnet Ehl-i Bid’at Adlandırmaları; Fazlur Rahman, Tarih boyunca İslami Metodoloji Sorunu

Ders ile ilgili dosyalar