Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KAPSAYICI EĞİTİM |
Birinci düzey |
MB 013 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa Öztürk
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Sosyal bilgiler öğretmen adayları bu ders kapsamında kapsayıcı eğitimin felsefi, ekonomik ve eğitimsel kökenlerini, ilkelerini ve uygulamadaki esaslarını kavrayarak kapsayıcı tutumlar geliştirirler.
|
Dersin tanımı
|
• Kapsayıcı eğitim: tanımı, içeriği ve önemi;
• Kapsayıcı eğitimin hukuki dayanakları; ulusal ve uluslararası mevzuat;
• Kapsayıcı eğitimin üç boyutu: Erişim, katılım ve destek
• Pedagojik, psiko-sosyal ve fiziki ortam ile okul aile işbirliği açısından kapsayıcılık
• Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri;
• Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler;
• Kapsayıcı okul ve sınıf,
• Kapsayıcı eğitim için eylem planı hazırlama;
• Kapsayıcı eğitim uygulamaları.
|
1- |
Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
|
2- |
Etkili bir sınıf atmosferi için bir grup bilincinin oluşturulması, bireysel farklıklar ve bunların bir bütün içinde anlamlı hale gelmesi.
|
3- |
Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği, entegrasyon, dışlama ve ayrımcılık kavramları
|
4- |
Kapsayıcı eğitimin değerleri, ben kimim etkinliği
|
5- |
Kapsayıcı eğitimin gerekçeleri (ekonomik, sosyal, eğitimsel, hukuki)
|
6- |
Kapsayıcı eğitimin boyutları: Erişim, katılım ve destek
Erişim için okul, politika yapıcılar, öğretmen, aileler ve öğrencilere düşen görevler.
|
7- |
Katılım için paydaşlara düşen görevler: Pedagojik ortam, psiko-sosyal ortam, fiziki ortam ve okul-aile işbirliği
|
8- |
Fiziki ortam- Evrensel tasarım ilkeleri
|
9- |
Pedagojik ortam- Farklılaştırılmış öğretim, materyal tasarımı, öğrenmede evrensel tasarım ilkeleri
|
10- |
Sınav haftası
|
11- |
Psiko-sosyal ortam- öğrenci gereksinimleri, öğrencileri tanıma, iletişim
|
12- |
Psiko-sosyal ortam- öğrenci gereksinimleri, öğrencileri tanıma, iletişim
|
13- |
Okul-aile işbirliği
|
14- |
Kapsayıcı bir okul ve öğretmenin özellikleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kapsayıcı eğitim kavramının anlamının tarihsel süreçteki değişimini kavrar.
|
2- |
Günümüzde Türkiye şartlarında kapsayıcılıktan ne anlamak gerektiğini sorgular.
|
3- |
Kapsayıcı eğitimin üç boyutunu ve bunlar bakımından farklı paydaşların ne tür uygulamalar yapması gerektiğini değerlendirir (erişim, katılım, destek).
|
4- |
Bir okulda üç boyut bakımından gerçekleştirilebilecek faaliyetleri değerlendirir (fiziki, psiko-sosyal ve pedagojik ortam ile okul aile işbirliği)
|
5- |
Kapsayıcı değerleri göz önünde tutarak bir proje hazırlar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
10
|
4
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
89
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Kapsayıcı Eğitim: Öğretmen Yetiştirme Modülü, MEB Yayınları
• Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan MEB Personeli İçin El Kitabı, S. Aktekin (Ed.) Yazarlar: M. Öztürk, Ş.T. Cengiz, H. Köksal ve S. İrez. MEB Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Öğrenmede Evrensel Tasarım, Ed. Semra Demir Başaran, Pegem A Yayınevi
• Kuram ve Uygulamada Kapsayıcı Eğitim, Ed. Pınar, Pegem A Yayınevi
• Kaynaştırma Sınıfı: Etkili Farklılaştırılmış Öğretim için Stratejiler, M. A. Mastropieri ve T. E. Scruggs, Çeviri Eds. M. Şahin ve T. Altun, Nobel Yayınları.
|
|