Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KAPSAYICI EĞİTİM |
Üçüncü düzey |
MB 013 |
|
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa Öztürk
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Sosyal bilgiler öğretmen adayları bu ders kapsamında kapsayıcı eğitimin felsefi, ekonomik ve eğitimsel kökenlerini, ilkelerini ve uygulamadaki esaslarını kavrayarak kapsayıcı tutumlar geliştirirler.
|
Dersin tanımı
|
• Kapsayıcı eğitim: tanımı, içeriği ve önemi;
• Kapsayıcı eğitimin hukuki dayanakları; ulusal ve uluslararası mevzuat;
• Kapsayıcı eğitimin üç boyutu: Erişim, katılım ve destek
• Pedagojik, psiko-sosyal ve fiziki ortam ile okul aile işbirliği açısından kapsayıcılık
• Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri;
• Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler;
• Kapsayıcı okul ve sınıf,
• Kapsayıcı eğitim için eylem planı hazırlama;
• Kapsayıcı eğitim uygulamaları.
|
1- |
Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
|
2- |
Etkili bir sınıf atmosferi için bir grup bilincinin oluşturulması, bireysel farklıklar ve bunların bir bütün içinde anlamlı hale gelmesi.
|
3- |
Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği, entegrasyon, dışlama ve ayrımcılık kavramları
|
4- |
Kapsayıcı eğitimin değerleri, ben kimim etkinliği
|
5- |
Kapsayıcı eğitimin gerekçeleri (ekonomik, sosyal, eğitimsel, hukuki)
|
6- |
Kapsayıcı eğitimin boyutları: Erişim, katılım ve destek
Erişim için okul, politika yapıcılar, öğretmen, aileler ve öğrencilere düşen görevler.
|
7- |
Katılım için paydaşlara düşen görevler: Pedagojik ortam, psiko-sosyal ortam, fiziki ortam ve okul-aile işbirliği
|
8- |
Fiziki ortam- Evrensel tasarım ilkeleri
|
9- |
Pedagojik ortam- Farklılaştırılmış öğretim, materyal tasarımı, öğrenmede evrensel tasarım ilkeleri
|
10- |
Sınav haftası
|
11- |
Psiko-sosyal ortam- öğrenci gereksinimleri, öğrencileri tanıma, iletişim
|
12- |
Psiko-sosyal ortam- öğrenci gereksinimleri, öğrencileri tanıma, iletişim
|
13- |
Okul-aile işbirliği
|
14- |
Kapsayıcı bir okul ve öğretmenin özellikleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kapsayıcı eğitim kavramının anlamının tarihsel süreçteki değişimini kavrar.
|
2- |
Günümüzde Türkiye şartlarında kapsayıcılıktan ne anlamak gerektiğini sorgular.
|
3- |
Kapsayıcı eğitimin üç boyutunu ve bunlar bakımından farklı paydaşların ne tür uygulamalar yapması gerektiğini değerlendirir (erişim, katılım, destek).
|
4- |
Bir okulda üç boyut bakımından gerçekleştirilebilecek faaliyetleri değerlendirir (fiziki, psiko-sosyal ve pedagojik ortam ile okul aile işbirliği)
|
5- |
Kapsayıcı değerleri göz önünde tutarak bir proje hazırlar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
|
|
2- |
Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
|
|
3- |
Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
|
|
4- |
Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
|
|
5- |
Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
|
|
6- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
|
|
7- |
Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
|
|
8- |
Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
|
|
9- |
Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
|
|
10- |
Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
10
|
4
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
89
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Kapsayıcı Eğitim: Öğretmen Yetiştirme Modülü, MEB Yayınları
• Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan MEB Personeli İçin El Kitabı, S. Aktekin (Ed.) Yazarlar: M. Öztürk, Ş.T. Cengiz, H. Köksal ve S. İrez. MEB Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Öğrenmede Evrensel Tasarım, Ed. Semra Demir Başaran, Pegem A Yayınevi
• Kuram ve Uygulamada Kapsayıcı Eğitim, Ed. Pınar, Pegem A Yayınevi
• Kaynaştırma Sınıfı: Etkili Farklılaştırılmış Öğretim için Stratejiler, M. A. Mastropieri ve T. E. Scruggs, Çeviri Eds. M. Şahin ve T. Altun, Nobel Yayınları.
|
|