Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > KAPSAYICI EĞİTİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KAPSAYICI EĞİTİM Birinci düzey MB 013 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÖZTÜRK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa Öztürk
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Sosyal bilgiler öğretmen adayları bu ders kapsamında kapsayıcı eğitimin felsefi, ekonomik ve eğitimsel kökenlerini, ilkelerini ve uygulamadaki esaslarını kavrayarak kapsayıcı tutumlar geliştirirler.
Dersin tanımı • Kapsayıcı eğitim: tanımı, içeriği ve önemi; • Kapsayıcı eğitimin hukuki dayanakları; ulusal ve uluslararası mevzuat; • Kapsayıcı eğitimin üç boyutu: Erişim, katılım ve destek • Pedagojik, psiko-sosyal ve fiziki ortam ile okul aile işbirliği açısından kapsayıcılık • Kapsayıcı eğitimde öğretmen rolleri; • Kapsayıcı eğitimde tutum ve değerler; • Kapsayıcı okul ve sınıf, • Kapsayıcı eğitim için eylem planı hazırlama; • Kapsayıcı eğitim uygulamaları.

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2- Etkili bir sınıf atmosferi için bir grup bilincinin oluşturulması, bireysel farklıklar ve bunların bir bütün içinde anlamlı hale gelmesi.
3- Kapsayıcı eğitimin tanımı, içeriği, entegrasyon, dışlama ve ayrımcılık kavramları
4- Kapsayıcı eğitimin değerleri, ben kimim etkinliği
5- Kapsayıcı eğitimin gerekçeleri (ekonomik, sosyal, eğitimsel, hukuki)
6- Kapsayıcı eğitimin boyutları: Erişim, katılım ve destek Erişim için okul, politika yapıcılar, öğretmen, aileler ve öğrencilere düşen görevler.
7- Katılım için paydaşlara düşen görevler: Pedagojik ortam, psiko-sosyal ortam, fiziki ortam ve okul-aile işbirliği
8- Fiziki ortam- Evrensel tasarım ilkeleri
9- Pedagojik ortam- Farklılaştırılmış öğretim, materyal tasarımı, öğrenmede evrensel tasarım ilkeleri
10- Sınav haftası
11- Psiko-sosyal ortam- öğrenci gereksinimleri, öğrencileri tanıma, iletişim
12- Psiko-sosyal ortam- öğrenci gereksinimleri, öğrencileri tanıma, iletişim
13- Okul-aile işbirliği
14- Kapsayıcı bir okul ve öğretmenin özellikleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kapsayıcı eğitim kavramının anlamının tarihsel süreçteki değişimini kavrar.
2- Günümüzde Türkiye şartlarında kapsayıcılıktan ne anlamak gerektiğini sorgular.
3- Kapsayıcı eğitimin üç boyutunu ve bunlar bakımından farklı paydaşların ne tür uygulamalar yapması gerektiğini değerlendirir (erişim, katılım, destek).
4- Bir okulda üç boyut bakımından gerçekleştirilebilecek faaliyetleri değerlendirir (fiziki, psiko-sosyal ve pedagojik ortam ile okul aile işbirliği)
5- Kapsayıcı değerleri göz önünde tutarak bir proje hazırlar.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 10 4 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     89
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Kapsayıcı Eğitim: Öğretmen Yetiştirme Modülü, MEB Yayınları • Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan MEB Personeli İçin El Kitabı, S. Aktekin (Ed.) Yazarlar: M. Öztürk, Ş.T. Cengiz, H. Köksal ve S. İrez. MEB Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar • Öğrenmede Evrensel Tasarım, Ed. Semra Demir Başaran, Pegem A Yayınevi • Kuram ve Uygulamada Kapsayıcı Eğitim, Ed. Pınar, Pegem A Yayınevi • Kaynaştırma Sınıfı: Etkili Farklılaştırılmış Öğretim için Stratejiler, M. A. Mastropieri ve T. E. Scruggs, Çeviri Eds. M. Şahin ve T. Altun, Nobel Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar